Zoekwoordplanner: vind je zoekwoorden in 6 simpele stappen

Je SEO marketing is zoiets als een zaadje planten. Als je het gelijk goed doet, dan zie je de resultaten vanzelf groeien.

En het mooie is dat het blijft groeien. Net als een plant met een beetje water en een beetje zon in je pronkstuk veranderd – zo wordt je website met een zoekwoordplanner steeds beter gevonden en verandert hij in je eigen masterpiece.

Het enige dat je hoeft te doen is goed beginnen. En dat doe je met zoekwoorden, oftewel keywords. Het is echt niet moeilijk om de juiste zoekwoorden analyse te doen als je de volgende 6 stappen volgt:

Je zoekwoordplanner voor website en blog:

1 – maak een lijst van mogelijke zoekwoorden

– Jouw woorden:

Wat is belangrijk in jouw bedrijf: schrijf op wat je doet – je producten, je diensten – waar je vaak over schrijft.  

– De woorden van je klant:

Wat is belangrijk voor je klanten: denk na over wat jouw klant intypt in Google. Hoe omschrijven zij jouw diensten of producten? Welke vragen stellen zij zichzelf? Als ze meer informatie nodig hebben wat tikken ze dan in?  

Dit wordt de basis van je zoekwoordplanner.

2 – long-tail keywords  

Wanneer een klant precies weet wat hij wil, zoekt hij specifieker. Hij tikt daardoor meerdere woorden in of gewoon hele zinnen. Of hij stelt een vraag aan de zoekmachine. Dit noem je longtail zoekwoorden. 

Deze long-tail zoekwoorden kun je vinden met deze SEO tools: Ubersuggest, Moz of Google Ads. In Moz typ je je hele URL in en worden automatisch jouw zoekwoorden, beste pagina’s en suggesties gegeven.

Ubersuggest geeft je een volledige SEO check en is dus een meer geavanceerde seo tool: typ een van jouw zoekwoorden in en vervolgens op de tab keyword ideas, nu rollen er vanzelf suggesties uit. Klik op een van de keywords als je gedetailleerde informatie wilt over dit woord.

3 – Kijk naar volume  

Heb je de tab uit de vorige stap nog openstaan? Kijk dan ook eens naar volume. Zijn er veel mensen die naar een van jouw keywords zoeken, markeer deze dan. Deze wil je verwerken in je seo teksten.  

Maar pas op voor een hoge SD (seo difficulty). Deze woorden zijn juist moeilijker om voor te scoren meestal omdat ze heel veel worden gebruikt.

4 – Welke woorden doen het al goed? 

Check waar je al hoog mee scoort. Deze woorden wil je nog vaker gaan gebruiken om die Google juices te laten vloeien.

Op the hoth vind je een handige checker die het werk voor je doet. Of je kan je url invoeren in Ubersuggest. Maar ook Google search console als je deze tool liever gebruikt.

5 – Hoe doen je concurrenten het?  

Zijn er woorden die jij misschien over het hoofd ziet? Of zijn er seo woorden die juist weinig gebruikt worden omdat ze maar een kleine markt aanspreken? Misschien is dit wel een markt waar jij wat mee kan. Hoe minder concurrentie, hoe eerder jij omhoog komt. Dit zijn juist de kleine pareltjes. Zoek ze.  

6 – Bewaar ze goed  

Zelf gebruik ik graag ClickUp om altijd al mijn gegevens bij de hand te hebben. Maar je kan je zoekwoordplanner natuurlijk ook in een spreadsheet opslaan of wat jij maar prettig vindt. Zorg in ieder geval dat je er altijd bij kan.

Deze tips kan je ook deels op je blogs toepassen. Want een blog op je website zorgt pas echt voor traffic (lees dit artikel maar eens). Daarnaast kunnen mensen precies lezen wat ze aan je hebben. Je bouwt een band op met je lezer en maakt van die lezers ook gelijk fans (zei ik nou betalende fans??). En dat noemen ze met een chic woord content marketing.

En allermooiste vind ik is dat je van je lezers ook doeners maakt. En dat is wat je wil als je deze groene planeet nog groener en mooier wilt maken – met z’n allen. 

Een zoekwoordplanner speciaal voor je blogs:

Speciaal voor iedereen die liever niet zijn seo wil uitbesteden, heb ik voor blog content een SEO checklist gemaakt zodat je nooit een stapje vergeet. Zo weet je altijd zeker dat al je blogs SEO proof zijn en dus gevonden worden. Download hem hier:

seo checklist - taverne's teksten

En nu jij.

Wat vind jij het meest lastig aan SEO? Of online gevonden worden? Of deel je briljante tip hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *