Zo breng je je contentstrategie op één lijn

Wat moet ik nu weer schrijven? En hoe breng ik dit zodat mensen doorhebben dat ik weet waar ik het over heb? Content maken is niet een beetje lukraak schieten en dan maar hopen. Als er geen plan achter zit dan is het net zoiets als al je ingredienten voor een heerlijk diner in de lucht gooien en dan maar afwachten wat er op tafel … valt.

Tijd om je contentstrategie te updaten zodat je precies weet wat voor content je moet maken om je diensten of producten te promoten, mensen tot actie aan te zetten, je doelen te behalen en te … rusten. 

Laten we een realistisch contentplan maken en opstellen. Hoe klinkt dat? Het maakt niet uit wat voor content je maakt: video, podcast of blogs. 

Ik weet niet hoe het voor jou is, maar soms kan content creëren voelen als een loopband oefening waar je niet meer vanaf kan stappen. En veel middelen die worden geleerd of aangeprezen werken vaak niet voldoende, zoals doe iedere maand een nieuw thema of rouleer je contentpijlers. 

Bij mij werken ze niet omdat je als ondernemer uiteindelijk ook gewoon geld moet verdienen. Je wilt zowel een inkomen als een positieve impact maken. 

Het marketingplan of de contentstrategie die ik je in dit blog laat zien doet dat wel. 

Je leert: 

  • hoe je je marketingplan organiseert
  • hoe je 4 marketingcampagnes plant 
  • en hoe je hier omheen je content creëert 

1. Laat je contentstrategie aansluiten bij je launches

Een launch is gewoon een chic woord voor marketingcampagne. En je content marketing plan is eigenlijk gewoon je pre launch runway. 

In de weken oplopend naar je launch periode zorg je ervoor dat de content die je maakt helemaal aansluit bij het product/service/programma dat je gaat promoten. Je pre launch periode duurt ongeveer 4 tot 8 weken, dit hangt ervan af wat je zelf prettig vindt en prefereert. 

Een absolute must is om te weten welke cijfers je nodig hebt om van je launch ook een succes te maken. Aka know your numbers. Hoeveel producten moet je verkopen? Hoeveel klanten moet je binnenhalen? Hoeveel programma’s moeten er geboekt worden om je business rendabel te maken? 

Ik ben zelf een fan van de Launch Kit Planner van Angela Mondloch, maar gebruik wat werkt voor jou en jouw onderneming en schrijf het vooral op. En hang het het liefste ergens op waar je het ook ziet. Dan wordt het geen vaag voornemen, maar een doel waar je helemaal voor gaat. 

Ik heb deze methode geleerd in het programma van Ashlyn Carter, Primed to Launch. Ashlyn leert je om 4 marketingcampagnes per jaar op te zetten. 

Dit zijn go big or go home weken waarin iedereen weet dat je in lauch modus staat. Alles draait om het product of de service dat je promoot. En omdat het maar 4 weken per jaar zijn ligt broertje burn-out ook niet om de hoek. 

2. Organiseer je content 

Nu je weet welke 4 promoperiodes je gaat houden en de datums op je contentkalender met een dartpijltje hebt vastgezet, is het tijd om te gaan terugtellen. 

Stel je marketingcampagne begint op 16 november, dan ga je 4 tot 8 weken terugtellen vanaf deze datum. En iedere week op een vaste dag breng je je stuk content uit. 

Dit is de pillar piece die precies aansluit bij je campagne. Of je nu YouTube video’s maakt, een podcast hebt of je schrijft wekelijks een blog, deze content mag je niet missen. Want met dit stuk ga je je publiek opwarmen en klaarstomen voor je komende launch. Zodat ze in die week al klaar staan met de portemonnee in de handen om hun bestelling te plaatsen. 

Een tweede voordeel van deze manier is dat je the rule of one kan toepassen. In marketing betekent deze rule: 1 aanbieding, voor 1 persoon, op 1 pagina. Met andere woorden je weet precies voor wie je schrijft, waarom en wat deze persoon wil weten. Je richt je op een doel en blijft daardoor supergefocust. 

3. Creëer je content 

Dit is je hele Content Cocktail: blogs, social, email. En ook dit keer draait alles om die komende marketing week en laat je alles wat je hieruit afleidt aansluiten bij het onderwerp. 

Je hebt eigenlijk drie soorten content als het om contentmarketing gaat. En om nog even bij de cocktail vergelijking te blijven. Je hebt the bottle, the full pour and a tasting. 

🍾 Dit is je pillar piece. Het grote stuk content waar de rest uit afgeleid wordt. 

🥂 Dit is de content die direct verband houdt met je pillar piece. Het glas dat uit de fles wordt geschonken. 

😋 Deze sip of content is meer fun & festive. Je kan denken aan quotes, inspiratie, lifestyle of behind the scenes. 

Dus je begint met je blog/podcast/video. Deze promoot je: the bottle. Je haalt er lessen uit: the full pour. En laat je lezers proeven: a tasting. 

Dit noem je ook repurposen van je content. Als je wilt weten hoe dit precies werkt dan kun je in de shop mijn 5 stappenplan vinden voor je meest relaxte contentplan ooit

Dit is het einde van content maken om maar iets te kunnen posten. Om maar online zichtbaar te zijn. Om maar te blijven hopen dat je hordes klanten binnenhaalt. Aan het einde van de dag wil jij ook je rekeningen kunnen betalen. Dit is misschien niet het meest sexy gedeelte van ondernemen, maar wel het meest belangrijke anders kun je het natuurlijk nooit volhouden. 

Met dit content plan kun je doelen halen en overwhelm gedag zeggen. 

Wil je dit plan graag in een content marketing planner zetten? Dan kun je hier mijn eigen Google contentkalender downloaden en invullen met jouw plannen. Happy planning!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *