Een les in overtuigende teksten schrijven: copywriting formules

Geen geld om een copywriter in te huren? Dat worden weer saaie teksten óf je gebruikt een copywriting formule. Read on.  

Je kunt nu kiezen: overtuigende teksten of een knipperde cursor. Pakkende teksten of inslaapval teksten. Verleiden of verliezen.  

De tijd tikt … 

En?  

Je leest nog steeds, dus ga ik ervanuit dat je graag overtuigende en pakkende teksten wil leren schrijven die inspireren en tot actie aanzetten.

Daarom hebben ze copywriting formules bedacht. En vandaag geef ik je de twee alleskunners. De twee formules die, als je erop gaat letten, overal tegenkomt. Keer op keer weer.  

En dat is niet saai bedoeld. Dat is gewoon omdat ze zo goed werken. Het zijn The Sustainables die het meest duurzaam en het meest bruikbaar zijn gebleken over de jaren heen. Iedere copywriter gebruikt ze. En vandaag deel ik ze met jou.  

Overtuigende teksten aka copywriting formules  

Als ik het over formules heb krijg ik steevast de vraag: is dat niet saai? Iedere keer hetzelfde moeten schrijven. Maar dat is niet wat een formule doet. Een copywriting formule bepaalt alleen de volgorde waar je de tekst in schrijft en niet de woorden, noch de haak die je kiest.  

Je kan dus noch steeds je fantasie en creativiteit de vrije loop laten en een haak kiezen die precies bij je boodschap en lezer past, alleen giet je het geheel nu in een framework waarvan na tientallen jaren marketing is gebleken dat ze pakkende teksten opleveren. Je neemt dus je lezer mee in je verhaal of op je avontuur zonder daarbij trucjes of nep-informatie te geven wat je helaas regelmatig ziet gebeuren.  

Ik heb de 4 voordelen voor je op een rij gezet:  

  1. Je hoeft het wiel niet iedere keer uit te vinden 
  2. Keep it simple
  3. Het brengt hiërarchie aan in je boodschap 
  4. Het scheelt je een hoop tijd

En dit zijn de twee alleskunners: PAS en AIDA. 

Als Leonardo DiCaprio in The Revenant zijn deze copy formules degene die alles overleefd hebben en alles kunnen. Ze hebben tientallen jaren marketing en reclame overleeft en weten altijd de gevoelige snaar feilloos te raken. Als een swiss knife waar altijd wel iets aan zit dat je nodig hebt en die je het liefste altijd in de buurt hebt, mocht je hem nodig hebben.  

PAS  

 “When you understand that people are more likely to act to avoid pain than to get gain, 
you’ll understand how powerful this first formula is… 
it may be the most reliable sales formula ever invented.” – Dan Kennedy

P – identificeer het probleem  

We kopen meestal met emotie. Dat is onze eerste reactie op een product/service. Je staat bij de kassa en je ziet chocola liggen, daar heb je wel trek in. Je denkt terug aan de laatste keer dat je die reep chocola had gegeten samen met je vriend(in) op de bank terwijl je die leuke film keek. En je herinnert je hoe de chocola smolt terwijl je hem in je latte liet zakken en hoe je hem als een ijsje oplikte waardoor je vriend(in) dat verleidelijke lachje weer op zijn gezicht kreeg en zijn kuiltjes zichtbaar werden.  

En dat allemaal voor een reep chocola.  

En daarom liggen die repen daar, als je ook maar een beetje trek hebt dan lost zo’n reep jouw probleem gelijk op. Jouw lezer heeft ook een probleem.  

Of als je probleem zo negatief vindt klinken, denk dan uitdaging. 

Je levert bijvoorbeeld copywriting services, maar je lezer heeft net een dure tv gekocht op Black Friday en kan nu even geen geld neertellen anders wordt de huurbaas boos. Maar daar heb jij (lees: ik) wat op gevonden.  

P: Geen geld om een copywriter in te huren?  

A – aggitate the problem – hoe zou het zijn als het probleem zou blijven bestaan? 

Maak het nog een tikkeltje erger en herinner je lezer eraan wat er gebeurt/hoe het zou zijn als het probleem (of de uitdaging) niet weg zou gaan. Wat voor emotie zullen ze ervaren? Frustratie, stress, teleurstelling, in de war, laat maar zitten want zo werkt het niet? 

Stel je staat voor die grote, glimmende televisie met de afstandsbediening in je hand. Je drukt op wat knopjes, je ziet nog een paar nutteloze programma’s voorbijkomen en dan bedenk je plots dat je je huishoudboekje nog op orde moet maken en net nu het einde van het jaar alweer bijna voor de deur staat en er nog een paar rekeningen open staan. Oeps!  

A: Dat worden weer saaie teksten die je overal leest.  

S – offer YOUR solution to the problem 

Gelukkig ben jij daar. Je kent je doelgroep goed en weet precies wat ze nodig hebben en wanneer. En daarom heb jij van tevoren al een prachtige oplossing bedacht. Dankzij jou is plastic geen wegwerpmateriaal meer, dankzij jou kunnen boeren in armere landen veel meer verdienen, dankzij jou smaakt die reep chocolade niet alleen vurrukkulluk, hij voelt ook nog eens goed.  

Je zet de tv uit, legt die afstandsbediening weg (zelfs met het risico dat je het alleenrecht verliest) en tikt in je webbrowser: taverneteksten.nl/blog. 

S: of je gebruikt een copywriting formule. Read on.  

Want ik heb er nog eentje voor je.  

AIDA 

A | schrijf een attention grabbing headline  

Bijvoorbeeld voor je blog of artikel.  

I | pique interest  

Haal een interessant feit naar voren in de intro. Dit kan een wetenschappelijk onderzoek zijn, een persoonlijke ervaring (storytelling) of een ideaalbeeld waarin het probleem van je lezer helemaal niet meer bestaat.   

D | tab on the desired outcome 

Ga verder op dit ideaalbeeld in. Hoe het leven is als het probleem of de uitdaging al is opgelost. En probeer een beeld te scheppen met woorden.  

Voorbeeld:  

Je kunt zeggen: Een super comfortabel kussen gemaakt van natuurlijk bamboe.  

Maar je kunt ook zeggen: je wordt wakker en strekt je uit terwijl de eerste zonnestralen van de dag je gezicht strelen als je nog heel even jezelf omdraait. Je kan je niet meer herinneren dat je zo lekker en vol energie bent wakker geworden met zo’n comfortabel kussen onder je hoofd.  

A | tell them the next action they should take 

Voeg een CTA, oftewel een button toe. En het maakt echt niet zoveel uit wat voor kleurtje jouw button heeft zolang hij maar niet knalrood is, want dat is de kleur van alarm (denk maar aan een brandweer of sirene). Probeer wel je buttons of CTA’s zo aantrekkelijk mogelijk te maken. De tijd van ‘bestellen’ is voorbij. Je mag best een beetje fun toevoegen, bijvoorbeeld ‘Precies wat ik nodig heb’.

En dat zijn ze. De twee klassiekers onder de copywriting formules. Net als Last Christmas van Wham in december of een roseetje in de eerste lentezonnestraal, gaan deze klassiekers nooit weg. En je komt ze overal tegen.  

Goed voor iedere overtuigende tekst, website tekst, artikel noem het maar op. Deze multitaskers wil je gewoon standaard in je copywritinghandtasje hebben.  

Daarom heb ik ze voor je in een PDF gezet zodat je ze op kan slaan en altijd bij de hand hebt of kan toevoegen aan je tekst collectie!  

overtuigende teksten schrijven - taverne's tekten

And don’t forget to have some fun with it! 

Vandaag heb ik 2 onmisbare copywriting formules voor in je Copywriting Kit gedeeld. Als je er zeker van wilt zijn dat je website teksten strategisch zijn geschreven om je bedrijf vooruit te helpen, weet dan dat ik momenteel nieuwe klanten voor custom merk- en webteksten boek bij taverne’s teksten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *