Wat is zo oud als de mensheid zelf? Je kan het voelen, proeven, zien, horen en ervaren … maar toch is het onzichtbaar. Ieder land in de wereld heeft het en toch neem je het mee waar je ook heengaat…
Enig idee???
Je had het vast al geraden toen je de titel van dit artikel las. Het is natuurlijk STORYTELLING! Het is zo oud als tijd zelf en toch wordt het iedere dag weer opnieuw uitgevonden. En het is een van de meest krachtige manieren van communiceren.
Volgens Lisa Cron, die Wired For Story schreef:
En daarom kun je het ook voelen, proeven, zien en ervaren ondanks dat je er zelf niet bij bent geweest. En dit maakt het gelijk een authentieke manier om het menselijke achter jouw bedrijf te laten zien, of dit nu een personality based of een groot bedrijf is, mensen kopen uiteindelijk van mensen.
Want wie weet er niet de voornaam van Disney? En wie er achter Apple zat? En dichter bij huis: wie herinnert zich niet de verhalen van opa en oma over je ouders die tot vervelens aan toe werden verteld? En straks als je later groot bent 😉 vertel jij ze ook aan je eigen kinderen en kleinkinderen. Zo krachtig is storytelling.
Het creëert vertrouwen, autoriteit en herkenbaarheid bij je (toekomstige) klant.
Maar hoe schrijf je nu je Brand Story? En hoe vertaal je die naar je content marketing? En wat zijn storytelling ideeën?
In dit blog leg ik je uit wat de drie elementen van jouw Brand Story zijn en hoe je storytelling kan gebruiken in je marketing.
Pen ready? Let’s go.
Wat is een Brand Story?
Een Brand Story bestaat uit drie elementen en vertelt je lezer wie je bent, en waarom je doet wat je doet. Dit zijn de onderdelen:
01. je origine verhaal
Waarom ben je verliefd geworden op wat je nu doet?
02. je aha-moment
Wat was het moment waarop je dacht: Ja! Zo kan ik deze mensen helpen.
03. een transformatie verhaal
Een verhaal of testimonial waar je lezer zich in herkent.
Ik zou zeggen neem pen en papier in de hand en begin met het opschrijven van jouw eigen Brand Story, het begin van jouw bedrijf.
“Long before the first formal business was established … the six most powerful words in any language were Let me tell you a story.” – Mathews & Wacker, What’s Your Story
“Experience is the best teacher. A compelling story is a close second,” Paul Smith
Waarom is je Brand Story zo belangrijk?
Je las het hierboven al: je Brand Story, of merkverhaal, is waar je roots liggen. Het is het punt waar alles is begonnen. Je drijfveer, wie je merk is, het is de mens achter het merk.
Als ik met klanten werk aan hun merkverhaal dan gaan we deze drie punten door en proberen we hun drijfveren en passies naar boven te halen. Toch komt het regelmatig voor dat als ik het werkboek voor het eerst aan ze geef, ik antwoorden terugkrijg als: ondernemen zat er altijd al in bij mij, of vroeger … en toen … en toen …
Stel je voor dat Steve Jobs nooit verder was gekomen dan ‘ondernemen zat er altijd al in’ of dat Disney al zijn verhalen begon met en toen … en toen … en toen …
Daarom is je Brand Story zo belangrijk: het is de reden waarom jouw merk bestaat en wat je wilt bijdragen aan de wereld.
Met een ijzersterke Brand Story bereik je niet alleen de juiste mensen (jouw doelgroep), maar nog belangrijker: het vormt de bron voor alle verhalen die je gaat creëren en vertellen en is je houvast voor alles wat je doet.
Maar hoe schrijf je dan je eigen verhaal?
Tips voor hoe je je merkverhaal schrijft
Tip 1 is begin in het midden. Ieder verhaal kent een begin, een midden en een eind. Maar je wilt geen heel relaas ophangen en mensen zijn nu eenmaal vooral geïnteresseerd in het spannendste gedeelte, en dat is het midden. Oftewel, midden in de actie. TOMS legt je ook niet uit hoe de vlucht naar Afrika was en wat er allemaal in zijn koffer zat. Hij begint bij het interessante gedeelte. De actie.
En dat brengt mij gelijk bij tip 2: maak het niet te lang. Stel je bent op een cocktail party en iemand vraagt wat je doet, dan begin je wederom niet een heel verhaal te vertellen, maar vertel je in het kort wat je precies doet en wie je helpt en hoe je helpt. Maar niet wat voor cijfers je op school haalde ondanks dat die vervelende leraar totaal niet uitleggen kon… Kijk maar eens naar TED talks, ook daar wordt vaak gebruik gemaakt van storytelling, maar nooit met een langdradig verhaal.
Tip 3 is wees de BFF en NIET de hero. Joseph Campbell schreef ooit het boek: The Hero with a Thousand Faces waarin hij de Hero’s Journey beschrijft. Dit concept vind je overal terug, denk maar eens aan Star Wars en Marvel verhalen.
Het is het verhaal van de held die een obstakel moet overwinnen om bij zijn eindbestemming te komen. Die held dat is je lezer.
En jij bent de BFF (best friend forever) die hem helpt zijn einddoel te bereiken.
De oplossing die jij biedt helpt hem om zijn obstakels te overwinnen of zijn wens te vervullen. Maak jouw verhaal dus zo dat je lezer zich erin herkent en begrepen voelt. Inspireer je lezer zodat hij van een lezer ook een doener wordt.
En zo maken we samen de aarde mooier, gezonder en schoner.
Actietip: Ga op je sales- of servicespagina naar je proces en probeer hier the Hero’s Journey op toe te passen. Een begin, een midden en een eind. Laat zien hoe jouw proces de oplossing biedt.
Voorbeelden van Brand Stories (Met een Groene Twist)
Om je wat inspiratie te geven, nemen we een kijkje bij drie merken en hun merkverhaal. Van duurzaamheid tot maatschappelijke impact, deze bedrijven laten zien hoe een sterk verhaal écht kan onderscheiden.
Marcel’s Green Soap: “Schoonmaken Kan ook Groener”
Het verhaal van Marcel begon met een simpele gedachte: waarom is schoonmaakmiddel altijd zo chemisch en slecht voor het milieu? Het waren zijn eigen dochters die hem op de vingers tikte en vroeger: kan dat niet anders, pap? Wat begon in een schuurtje als project groeide uit tot het merk dat je nu overal kunt kopen.
Marcel besloot een sopje te maken dat zowel effectief als milieuvriendelijk is. Zo ontstond Marcel’s Green Soap: een reeks schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten die biologisch afbreekbaar zijn, met heerlijke geuren als lavendel en patchoeli. Marcel’s merkverhaal draait om een simpele, maar krachtige boodschap: je kunt de wereld een beetje mooier maken, zelfs als je alleen de wc staat te schrobben.
Hun storytelling raakt een snaar omdat het herkenbaar is. Schoonmaken is geen glamorous onderwerp, maar met humor en een duidelijke missie heeft Marcel er iets moois van gemaakt.
TOMS: One for One
Het verhaal van TOMS begint bij oprichter Blake Mycoskie. Tijdens een reis door Afrika zag hij veel kinderen die naar school gingen zonder schoenen aan. (het origine verhaal) Hieruit voort kwam het One for One concept. Jij koopt niet alleen een paar schoenen voor jezelf, je geeft er ook gelijk een paar aan een kind in Afrika dat geen schoenen kan betalen (aha-
Dit ‘one for one’-model werd een instant succes. Maar TOMS doet meer dan schoenen weggeven. Ze ondersteunen nu ook andere initiatieven, zoals het verbeteren van toegang tot schoon drinkwater en veilige bevallingen.
Wat maakt hun merkverhaal zo sterk? Het is helder, empathisch en actiegericht. Elke aankoop voelt als een bijdrage aan iets groters. En laten we eerlijk zijn, wie wil er nu niet goed doen terwijl je er goed uitziet?
The Good Roll: Lachen om Toiletpapier (Voor een Goed Doel)
Toiletpapier. Het is niet sexy. Maar The Good Roll heeft er een feestje van gemaakt. Het idee? Waarom zou iets alledaags als wc-papier niet duurzaam én maatschappelijk verantwoord kunnen zijn?
Hun merkverhaal begint met een probleem: een schrikbarend aantal mensen wereldwijd heeft geen toegang tot schone toiletten. The Good Roll maakt 100% gerecycled toiletpapier, en minstens 50% van hun winst gaat naar de bouw van sanitaire voorzieningen in ontwikkelingslanden. Oh, en had ik al gezegd dat hun verpakkingen kleurrijk en hilarisch zijn? Geen saaie witte rollen hier, maar designs die je wc opleuken.
Wat hun storytelling zo geniaal maakt, is de combinatie van humor en impact. Ze maken iets banaals leuk, terwijl ze een serieuze wereldwijde crisis aanpakken. Het is moeilijk om niet enthousiast te worden over een merk dat zegt: “Je toiletbezoek kan de wereld veranderen.”
Waarom Deze Voorbeelden Werken
Wat deze drie merken gemeen hebben, is dat hun verhalen authentiek, impactvol en makkelijk te begrijpen zijn. Ze combineren een duidelijk doel met een persoonlijke touch en een vleugje humor. Of het nu gaat om schoonmaken, schoenen kopen of zelfs wc-papier, elk merk laat zien dat storytelling de sleutel die het menselijk maakt. En dat is precies waar het bij een brand story om draait.
Mijn favoriete verhaal is Alice in Wonderland. Ik hou van alle gekkigheid, de creativiteit met taal en onmogelijke dingen die erin zitten. Dit zijn van die verhalen die je vroeger hoorde en die je nooit meer vergeet.
Wat is een verhaal dat jou altijd is bijgebleven?