De 5 geheimen van content marketing

Dit is content marketing made easy

Ik ga je namelijk de 5 geheimen van een goed lopend contentplan geven. Want je kan content wel blijven produceren, als een hamster in een hamsterwiel rond blijven rennen, maar je moet er ook wat voor terugkrijgen. Anders doe je het voor niets. 

Zoiets als water naar de zee dragen. Als je wilt dat je content ook gelezen wordt, en het liefst door je eigen droomklant, dan heb ik hier 5 geheimen die je gegarandeerd meer lezers opleveren. 

Content marketing geheim 1: Zorg voor een goede headline 

8 van de 10 mensen lezen de titel van je (blog)post. Dat betekent dat maar 2 van de 10 mensen je hele post lezen. En dat nadat je er uren aan hebt gewerkt. 

En met alle concurrentie op het internet (alleen al meer dan 400 miljoen blogs) wordt het een hele uitdaging om gelezen en gevonden te worden. 

En dit begint met je headline. 

De titel moet niet alleen aanspreken, hij moet ook de interesse wekken en nieuwsgierig maken, een emotie oproepen en vooral smaken naar meer. 

Bij ons in Haarlem heb je het Barista Café en daar hangt iedere maand een nieuwe poster met een nieuw drankje erop: de maandspecial. Dan hangt er zo’n foto bij de ingang pal op de deur met een drankje erop met zo’n grote romige toef slagroom waar de topping vanaf druipt als chocoladesaus op je dame blanche en hierbovenop zit een koekje gestoken alsof het zijn vlag heeft opgestoken en zijn land heeft geclaimed. Met daaronder ook nog het drankje dat als een swirl door het glas heen danst klaar om door jou gedronken te worden. En dan moet ik hem hebben, die maandspecial. 

Zo werkt het nou ook met je headline. Hij moet mensen een onbedwingbare behoefte geven naar meer. 

Ja, denk je nu. Leuk, maar mijn titel staat al bovenaan mijn artikel, dus wat kan ik ermee. Je kan je titel best aanpassen, als je er maar op let dat je de url niet aanpast. Dit is slecht voor de SEO en zorgt voor kapotte links. 

Dus ga eens creatief aan de slag met je headline. Laat hem net zo smaken als een ijsje op een hete zomerdag. En als je wel wat hulp kan gebruiken, dan heb ik de Headline Maker voor je. Hierin staan 33 titel templates of headline formules die het altijd goed doen. Shop hem hier. 

“No matter how well written your content is, promoting it won’t be effective if no one likes your headline.” – Neil Patel.

Geheim 2 – zorg voor 3 interne links 

Interne links zijn links die je in je tekst plaats en verwijzen naar een andere pagina op je eigen website. Dit kan een pagina zijn of een ouder artikel, dat maakt niet uit. 

Wat deze links doen is een seintje aan de algoritmes geven dat jij vaak over hetzelfde onderwerp schrijft. Hoe meer je hierover schrijft, hoe sneller zoekmachines doorhebben dat jij een expert bent. Natuurlijk spelen ook andere dingen hierbij een rol, maar interne links zijn een heel belangrijk onderdeel en kosten je niets om toe te voegen. 

Kijk dus de volgende keer als je een artikel hebt geschreven welke oudere artikelen aansluiten bij het onderwerp. Ik schrijf bijvoorbeeld regelmatig over content marketing, contentstrategie, bloggen en website teksten schrijven. 

Inmiddels heb ik een soort spinnenweb aan de achterkant van mijn website ontwikkeld met artikelen die allemaal naar elkaar verwijzen. Dit maakt het makkelijker voor Google om jou eruit te pikken als iemand zoekt op een onderwerp waar jij regelmatig over schrijft. 

Geheim 3 – deel op social media 

Zal ik je eens iets bizars vertellen. Een weetje. Dat bijna niemand weet. 

We spenderen zo’n 90% van onze tijd aan het maken van content, en maar zo’n luttele 10% aan het verspreiden ervan. 

Wat dacht je? Het gaat vanzelf wel. Als een wonder komt mijn content wel bij mijn ideale klant terecht. 

Wat veel mensen vergeten is de marketing in de content marketing te stoppen. Laten we het omdraaien en het grootste gedeelte van onze tijd besteden aan het verspreiden van die waardevolle content waar je zo hard je best op hebt gedaan. 

Op die manier gaat je content het harde werk voor je doen. 

Wil je weten hoe je dit precies doet? Bestel dan mijn Duurzame Teksten – Recycle & Repeat playbook en leer hoe je je bereik verdubbelt in de helft van de tijd – zonder extra moeite.

Geheim 4 – stuur naar je emaillijst 

Dit is een van de best bewaarde geheimen. Bij nieuwsbrieven halen de meeste ondernemers meestal hun neus op. En er zit een waarheid in, want nieuwsbrieven kunnen ook irritant zijn: als ze vol slijmerige verkooptrucs zitten. 

Maar wat de meeste niet weten is dat je voor iedere euro die je in je emaillijst stopt zo’n 40 euro ervoor terug krijgt. Dat is leuk rekenen. 

Dit werkt natuurlijk alleen als je ook je best doet op die mails. Noem het ook geen nieuwsbrieven, want jouw mails komen niet van een sleazy salesman. Jij gaat je lezer geven wat ze graag willen. Waardevolle informatie waar ze iets mee kunnen. 

En als je dan uiteindelijk een aanbod voor ze hebt, dan is het iets waar ze echt op zitten te wachten en heb je door de band die je al hebt opgebouwd veel meer kans dat ze graag je product of service willen hebben. 

Hier zijn een paar tips voor je emailmarketing: 

  • houd je lijst schoon

Mensen die nooit je mails lezen/openen kun je gerust van je lijst afhalen. Dit houdt je lijst schoon, kost je minder geld en zorgt ervoor dat je makkelijker in hun inbox belandt in plaats van de spam of een andere map. 

  • voornamelijk tekst 

Gebruik voornamelijk tekst en liever niet te veel beeld. De reden hiervoor is dat je dan ook sneller in de inbox belandt en je lezer krijgt meer het gevoel van een mailtje van een vriend(in) dan van een bedrijf. Het geeft een beetje een personal touch. 

  • maak nieuwsgierig

Maak nieuwsgierig met de onderwerpregel (hiervoor kun je dezelfde Headline Maker formules gebruiken) en maak nieuwsgierig met de preview tekst. En deze laatste wordt nogal eens over het hoofd gezien. 

Geheim 5 – gebruik push notificaties 

Op subscribers.com kun je dit gratis instellen. Dit zijn van die notificaties die plotseling bij je browserbalk op-poppen. 

Het voordeel van push berichten is dat mensen geen mailadres achter hoeven te laten, want niet iedereen wil dit namelijk. En op deze manier creëer je een tweede lijst fans die graag je berichten lezen. Op subscribers kun je deze berichten maken en ook foto’s en buttons toevoegen. 

Je kan nu uit het hamsterwiel stappen. En eindelijk zorgen dat je content ook gelezen wordt. Want het is leuk dat je moeder iedere week een comment achterlaat, maar dat brengt geen geld binnen. Dus vergeet de volgende keer als je iets maakt niet de marketing bij je content marketing en schreeuw het van de daken dat je iets fantastisch hebt dat gewoon gelezen moet worden.

Denk je iedere week: wat moet ik nu weer schrijven?! Download dan het Content Plan Playbook met brainstorm oefeningen, ruimte om alles op te schrijven en bij elkaar te houden en inclusief mijn Google contentkalender template.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *