Wat doet een copywriter? (en waarom heb je er een nodig)

Wat doet een copywriter? Weet jij het? 

(Nee? Het geeft niet, ik ben er bijna van overtuigd dat mijn moeder het ook niet weet) 

Waar of niet waar?

  • Een copywriter is gewoon een ordinaire verkoper
  • Copywriting heeft iets te maken met dit ©
  • Een copywriter doet iets met schrijven, maar wat…? 📝

Het antwoord is…

… niet waar, niet waar enne een beetje waar.

Een nog belangrijkere vraag is: waarom heeft ieder bedrijf op aarde een copywriter nodig?

Vandaag de uitgebreide, ga-er-maar-voor-zitten, doe je sweatpants aan en zet vast een kop thee-versie van: wat doet een copywriter nou eigenlijk?  

Wat doet een copywriter? 

Een copywriter brengt je tekst van mweh naar money.  

Of anders gezegd: 

Copywriting is geschreven content met het doel om iemand of een groep een specifieke actie te laten ondernemen.  

Of zoals ik het zeg:

 Een copywriter schrijft copy die in beweging zet.  

Of je nu een groep gillende kinderen iets probeert aan te leren (ja, ooit was ik Juf Kim) of je probeert volwassenen tot actie aan te zetten, het zijn de woorden die aansporen.  

“Een woord is een daad,” schreef Harry Mulisch.  

En dat is nou precies waar copywriters gebruik van maken. Stel je voor iemand geeft een presentatie aan een groep mensen. Hij staat als een standbeeld, met zijn armen tegen zijn lichaam aangeplakt en een toon die al net zo stijf uit z’n mond komt als zijn plakkende armen. Dan slaap je toch na 5 minuten!  

Een copywriter brengt die saaie tekst van mweh naar meesterlijk. Het is zowel een wetenschap als een kunst.  

Uch, uch, ik wil mijzelf niet prijzen. Maar wat heb ik toch een leuke baan 

Wat is copywriting?  

Joe Sugarman: “Every element of copy has just one purpose—to get the next sentence read.

Dat klinkt misschien simpel, maar in een tijd dat er nog maar weinig mensen lezen … 

En in een tijd dat mensen vooral scannen in plaats van lezen … 

En in een tijd dat je in een klik zo weer van het scherm verdwenen bent … 

Is dat best een uitdaging.  

Het betekent ook dat die allereerste zin ook gelijk de allerbelangrijkste is. Talking about pressure. En dat geldt niet alleen voor advertenties, dat geldt voor alle copy die er bestaat. En welke bestaan er dan?? 

Welke vormen van copywriting zijn er? 

  • Content marketing (zoals blogs en downloads) 
  • Website copywriting 
  • SEO copywriting 
  • Email marketing
  • Social media 
  • Scripts 
  • Advertenties
  • Print 
  • Persberichten 

Een copywriter is degene die in opdracht van een merk of bedrijf de lorum ipsum gaten vult.  

Hier gaat eerst een briefing aan vooraf waarin duidelijk wordt aangegeven wat precies de behoeftes zijn. In het kort:  

  • Het onderwerp van de tekst  
  • Soort tekst en lengte 
  • Het doel van de tekst  
  • De doelgroep  
  • De strategie waarbinnen de tekst past  

Uiteraard is het afhankelijk van de soort tekst of campagne. Een salespagina is bijvoorbeeld een onderdeel van een reclamecampagne. Om een goed beeld te krijgen zal de copywriter in dit geval de hele campagne moeten zien voor hij/zij gaat schrijven om alles exact op elkaar aan te laten sluiten.  

En copywriting doet nog iets:  

While 90% of information is digested vissually. It’s copywriting that makes the sell. – Ashlyn Carter 

Benieuwd naar de 8 meest bekende copywriting feiten & fabels? Je leest ze hier.

Wat doet een SEO copywriter? 

SEO. Search Engine Optimization. Ook wel schrijven voor zoekmachines. Ome Google heeft zo zijn eigen regeltjes en wanneer je voor online schrijft dan kun je maar beter luisteren naar wat hij en zijn neven te zeggen hebben. Anders word je niet gevonden. En belandt je artikel op de online begraafplaats bij alle andere online wannabees en has beens.  

Sommige freelance copywriters maken hier speciaal reclame voor, andere rekenen extra als je tekst SEO geoptimaliseerd moet zijn. Persoonlijk vind ik dat het erbij hoort als je een online tekst schrijft, dus bij mij zit het bij de prijs inbegrepen.  

En dan nog iets, SEO copywriting heeft een lange adem. De resultaten zie je pas na lange tijd terug en dit is iets dat veel ondernemers vergeten, vooral als ze op zoek zijn naar een quick fix.  

Wat doet een website copywriter? 

Ja, duh … webteksten schrijven, denk je nu waarschijnlijk.  

Maar oooeeeehhhh hier komt zoveel meer bij kijken dan alleen website teksten schrijven. Bedenk maar eens wie er zoal je website op wandelt.  

De toevallige voorbijganger.  

De kijken, kijken, maar kopen??? 

De zoeker.  

De ik-heb-een-probleem-maar-heb-jij-de-oplossing-voor-mij? bezoeker.  

En al deze mensen moeten in het framework van je website passen. Want ja, er is ook nog een framework. En het design. En de Brand Voice. En de waarden en missie. En dan is er nog het feit dat ieder mens op een andere manier koopt.  

Zoals ik al zei: copywriting is zowel een wetenschap als een kunst.   

Je moet het maar kunnen.  

Maar nu: 

Waarom heb je een copywriter nodig? 

Content marketing costs 62% less than traditional marketing tactics while still generating 3X more leads!  – Neil Patel.  

Copywriting is one of the most essential elements of effective online marketing. –  Copyblogger. 

The mind thinks in pictures, you know. One good illustration is worth a thousand words. But one clear picture built up in the reader’s mind by your words is worth a thousand drawings, for the reader colors that picture with his own imagination, which is more potent than all the brushes of all the world’s artists. – Robert Collier 

Publishing regular blogs that are of interest to your target audience is a great way to increase traffic, just publishing a post once a week, combined with social media marketing and email outreach can increase traffic by 55%. – Hubspot.

Ik geloof in copywriting omdat ik geloof dat we samen de aarde een stukje mooier en gezonder kunnen maken, en er zijn heel veel duurzame ondernemers die deze passie met mij delen. Dit zijn verhalen die vertelt moeten worden. En ideeën die gecommuniceerd moeten worden.  

En jij? Waarom zou jij een copywriter inhuren?  

Je eigen copy schrijven 

Niemand kent jouw idee, boodschap of product zo goed als jijzelf. Jij bent degene die nachten, dagen, weken, maanden en jaren hebt geïnvesteerd in het perfectioneren ervan.  

Dus je moet vloeiend worden in copywriting.  

Waarom? Omdat alles in je bizz om copywriting draait.  

Wil je de beste tips in je inbox iedere week? Hop on the sunny emails list.  

Hier is alvast een teaser:  

  1. KISS – Keep It Stupid Simple
  2. Schrijf alsof je tegen een vriend(in) praat 
  3. Maak gebruik van bullets en lijstjes zoals deze 
  4. Word een headline master 
  5. Maak gebruik van data, quotes van experts etc. 
  6. Clear beats clever, forever 
  7. Leer SEO 
  8. Maak je lezer de held van het verhaal 

Ik ben de hand die je meeneemt in het vertellen van je verhaal aan de massa op een manier die mensen in beweging zet, maar ook die je tekst van mweh naar money brengt. Probeer het maar eens met die sunny emails.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *