5 redenen waarom je bedrijf niet zonder een blog kan

Een blog is niet langer een blog, een blog moet je bezien als een business. Waarom? Dat ga ik je uitleggen.  

Toen ik schreef voor Novamedia lag hun blog eigenlijk volledig op z’n gat. Het was een aparte website dat in een zielig hoekje van internet zat en waar eigenlijk bijna niemand naar omkeek. Ik hou van blogs, ik hou van long copy en ik zag kansen. En die heb ik ook benut.  

Binnen een jaar scoorde dit blog/website hoger in SEO punten dan de hoofdwebsite en hadden we grote namen als bol.com ingehaald.  

Het blog werd geïntegreerd in de hoofdwebsite en kreeg een ⭐ 

Ik ben hier niet aant opscheppen (alhoewel ik er natuurlijk wel een beetje trots op ben) wat ik je hiermee wil laten zien is dat een blog enorme waarde voor je bedrijf kan hebben. Wat?! Kan hebben? Heeft!! 

Aan het einde van dit blog heb je 3 redenen waarom ook jij gelijk aan de slag moet met een blog en 3 tips in the pocket om van je blog een succes te maken.  

Let’s go!  

taverne's teksten - bloggen

1. Een blog gaat veel langer mee 

Wie nog in de kinderschoenen van het bloggen heeft gestaan weet dat je met een leuk stukje tekst een heel eind kwam vroeger. Nu hebben we SEO, marketing omnichannel, social media en noem maar op.  

Stel iemand zoekt op een onderwerp, dan kan het zomaar zijn dat hij op jouw website terecht komt. Waarom? Mensen lezen graag blogs. In 2005 waren er zo’n 64 miljoen blogs, nu zijn dat er ruim 400 miljoen. De kans is dus groot dat ook jouw doelgroep graag een blogje leest.  

A blog is an obvious question as Google loves ranking text-based content. – Neil Patel 

Zo’n blog kun je zien als een eerste introductie. Marketing kent de regel van 7. Je hebt 7 contactmomenten nodig voordat een lezer blijft plakken of daadwerkelijk een klant wordt. Een blog kan een van de 7 zijn.  

En hoe meer blogs je schrijft, hoe meer kans je hebt dat mensen je vinden. Zelfs blogs van jaren geleden kunnen nog steeds goed scoren!  

2. Controle over de ervaring 

Als je lezer eenmaal op je blogpost is beland, dan heb je veel meer controle over zijn ervaring dan met andere platformen. Wat wil je dat de lezer doet aan het einde van je post? Wat voor gevoel wil je overbrengen op je lezer? En wat wil je dat hij meeneemt over jouw bedrijf?  

Maar zo’n 6% van je volgers zien je social media-post uiteindelijk voorbijkomen. Een blog blijft staan. En als je content maakt dat lang meegaat, ook wel evergreen content genoemd, dan heb je nog jaren plezier van een post.  

Ik bezie social media als de ‘Hi’ waarna het gesprek verdergaat op mijn blog. Hier kan ik meer over mijzelf/mijn bedrijf laten zien en dieper op het gesprek ingaan. Ik heb controle over de ervaring van de lezer en de interactie met mijn merk.  

⭐⭐
Een blog is de enige gratis manier om hoog te scoren in de Googlerankings.  

3. Blogs veranderen lezers in kopers  

“Small businesses that blog get 126% more lead growth than small businesses that do not blog. ” Hubspot  

Enough said. Zou ik zo zeggen. Waarom is een blog een echte lead generator, oftewel trekt hij klanten aan als vliegjes naar vuur?  

Een bedrijfsblog is een content marketing strategie dat op drie manieren waarde biedt voor je website:  

  • Het biedt waarde door diepgaande, goedgeschreven, strategische content over een specifiek onderwerp 
  • Het trekt 55% meer bezoekers aan door consistent te posten 
  • Het biedt een oplossing aan je lezers aan door een CTA (call to action) dat een van je services of producten promoot  

4. Een blog promoot je bedrijf en zet je neer als een expert  

Jij bent ook op dit blog terecht gekomen. Hoe? Misschien zocht je iets op of kwam er een social post voorbij. Hoe dan ook, je bent aan het lezen. Waarom? Waarschijnlijk omdat je vertrouwt wat ik te zeggen heb en omdat dit blog helpt dit vertrouwen op te bouwen omdat ik je gratis informatie geef over mijn field of expertise: content marketing.  

Wanneer je content schrijft waar iemand wat aan heeft bereik je twee dingen:  

  1. Je verbetert je SEO positie (simpel gezegd: hoe makkelijk je gevonden wordt op Google)  
  2. Je maakt content dat je kan delen op andere platformen wat goed is voor je bereik en het aantal bezoekers van je website.  

5. Een blog is een bron van data  

Je wilt natuurlijk graag weten wat jouw doelgroep wil horen. Hoe jij ze het beste kan helpen. Oh happy bloggin’ days. Want dit is de plek waar je die informatie kan vinden.  

Welke posts doen het goed? Welke onderwerpen scoren het beste? Waar wordt het meest op geklikt? Welke blogs krijgen de meeste commentaren? En kan ik misschien een nieuw blog maken als antwoord op een van de vragen? Of een social post met een zin uit het blog dat lezers aanspreekt?  

Handig: Google komt met een nieuwe service: Search Console Insights. Hiermee is het nog makkelijker om te zien wat goed scoort en wat niet.  

Een blog is een bron van data als je er even induikt en een manier om je klanten beter te bedienen. Maar waar moet je nou op letten als je begint met bloggen?  

Hier zijn 3 tips om van je blog een succes te maken: 

  • Wees consistent – met stip op 1.  Schrijf met regelmaat kwalitatief goede blogs. Heb je geen tijd om wekelijks te bloggen? Neem dan een copywriter in de hand.  
  • Promoot je blog – promoot je blog niet een keer, niet twee keer, maar regelmatig. (Want hé … ppssstt … ik zal je eens een geheimpje vertellen: alleen je moeder is je blogstalker)  
  • SEO – zorg dat je je zoekwoorden klaar hebt voordat je begint, want bloggen is King als het om zoekmachineoptimalisatie gaat. Weet je niet hoe je je zoekwoorden vindt? Download dan mijn SEO guide – vind in 6 simpele stappen je zoekwoorden.  

Ben je klaar met altijd maar in het content hamsterwiel rond te moeten rennen? Voel je je overweldigd om steeds consitent voor je bedrijf te moeten schrijven?

Heb je tekschrijver assistentie nodig bij het verbeteren van je website SEO?

Copy that, laten we in gesprek gaan!

SEO - taverne's teksten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *