SEO. Search Engine Optimization. Oftewel, hoe zorg je nou dat je snel op n.1 in Google staat?
Dit is het doel van veel bedrijven, klein of groot. En dat is logisch, want je kan je suf schrijven aan blogs en social posts maar als niemand je weet te vinden …
Toch is SEO marketing en zoekwoordenonderzoek voor veel ondernemers een eng woord. Het doet belletjes rinkelen van te veel glazen tegelijk dragen zodat er wel een paar op de grond moeten vallen. Deng!
Maar SEO hoeft helemaal niet zo deng-moeilijk te zijn als je deze basisprincipes toepast de volgende keer als je een blog schrijft.
Vraagje: ben je weleens je sleutels kwijt? Of je telefoon?
Ik ook. En ik haat het. Daarom heb ik altijd vaste plekken waar ik ze neerleg zodat ik niet uren kwijt ben aan zoeken, ergernis en mijzelf voor m’n onzorgvuldige kop wil slaan.
Dat is nou precies wat je moet doen met de seo zoekwoorden - ze op plekken zetten waar Google ze altijd kan vinden. Denk bijvoorbeeld aan je titel, je intro, tussenkoppen of je metadescription. Dat is SEO les 1. En dan nu:
Wat is SEO en waarom is het belangrijk?
KEYWORDS
Een keyword of zoekwoord is niets meer dan hetgeen dat mensen intikken in een zoekmachine als Google of Safari. Jouw taak met content marketing is dus uit te zoeken waar jouw lezers (jouw doelgroep) naar op zoek zijn. Ik leg het hieronder in twee stappen uit:
Maak je eigen spreadsheet
- Jouw woorden – tijd voor een brainstorm! Haal pen en papier uit de kast (of download de freebie met workbook!) en schrijf op, zonder er al te veel bij na te denken, wat de 5 onderwerpen zijn waar jij vaak over schrijft. Denk aan duurzaam, afval, biodiversiteit, recycle en ga zo maar door. Wat specifiek op jouw bedrijf van toepassing is.
En schrijf vervolgens op wat van toepassing is op jouw bedrijf: de producten die je verkoopt, de diensten die je verleent; gewoon precies wat je doet.
- woorden van je lezers – deze stap is cruciaal en wordt helaas vaak in de kast gezet en vervolgens er nooit meer uitgehaald. Zonde! Want weten wat jouw publiek wil is eigenlijk gewoon stap 1. Hoe kan je ze anders helpen? Dus … zonder verdere omwegen: hier is een simpele methode om erachter te komen waar jouw lezers naar zoeken:
Zoek je lezers op. Kijk bijvoorbeeld in Facebookgroepen waar ze over praten, lees reviews van boeken over jouw niche op bol.com, zoek naar forums, installeer een chatbox op je website of vraag het ze gewoon in een survey.
Deze onderwerpen kun je vervolgens intikken in een zoekmachine als Google of ook Pinterest. Pinterest is namelijk een visuele zoekmachine en niet weer een social media-kanaal, zoals veel mensen denken. Als je dit doet zie je gelijk een overzicht tevoorschijn komen met andere zoekwoorden of zoekwoordcombinaties die vaak gebruikt worden.
Dit is de meest simpele methode. Als je al iets bekender bent met SEO checken dan kun je natuurlijk Google Ads gebruiken of Ubersuggest, maar voor nu houden we het bij de basis.
Long-tail keywords
Long-tail keywords zijn 4 of meer zoekwoorden waar mensen naar zoeken. Ze geven verbreding en verdieping aan in wat jij doet als onderneming. De lezer die meer zoektermen gebruikt weet vaak al precies wat hij wil of zoekt.
In stap een kwamen er ook zoekwoordcombinaties tevoorschijn en hier kun op verder borduren. Om te illustreren: iemand zoekt een biologische bakker in de omgeving van Haarlem.
Dan tikt hij waarschijnlijk in de zoekbalk: biologische bakker Haarlem.
Of nog specifieker: zuurdesembrood kopen in Haarlem bij de biologische bakker. Gebruik ook deze combinaties in je tekst, dan kun je ook hierop gevonden worden. Op de lange termijn levert dit namelijk veel op.
SEO tools: Moz en Ubbersuggest
Wil je leren van je concurrenten? Dan heb ik twee SEO tools voor je waar je via url kan zoeken. Je krijgt een overzicht van hoe deze site het doet, waar hij het beste op presteert en welke zoekwoorden er worden voorgesteld.
Moz is de simpele versie. Type hier de url in en de rest wijst zich eigenlijk vanzelf. Ubersuggest is een meer geavanceerde tool waarmee je kunt zoeken. Dus ben je al wat beter thuis in de SEO, dan kan deze site en webbrowser Ad-on een echte goudmijn voor je zijn.
Al deze woorden die je nu hebt gevonden kun je nu verzamelen en opslaan in een spreadsheet of een andere tool waar jij blij van wordt. Ikzelf gebruik het liefste de ClickUp hiermee kan ik altijd en overal gegevens opslaan en ordenen.
KEYWORDS ZET JE OP KEY POSITIES
En nu komt het belangrijkste gedeelte. Deze keywords die je handig hebt verzameld in een document waar je altijd bij kunt ga je nu op key posities in je blogs of website zetten. Het principe van zoveel mogelijk zoekwoorden spammen dat gaat allang niet meer op, dus creëer niet rijen met zoekwoorden in de kleur van de achtergrond van je website, zoals ze vroeger deden. Typisch gevalletje keyword stuffing.
Hier zet je de keywords neer:
- Titel – in de titel van je artikel
- Meta Descriptions – weer zo’n ingewikkeld woord – don’t worry dit is niets meer dan het stukje tekst dat Google laat zien op de zoekresultatenpagina vlak onder de titel. Het telt niet direct mee in je SEO score, maar wel als mensen erop klikken. Dus zorg voor een goede en overtuigende omschrijving van je artikelen, zorg dat mensen verder willen lezen.
- Headings – voor je tussenkoppen kun je headings gebruiken H1, H2 en H3 worden als belangrijker gezien door de zoekmachines. Maak er dus slim gebruik van.
- Alt Tekst – dit is een alternatieve tekst voor je foto. Stel je foto is niet zichtbaar op iemands site of iemand is blind, dan leest de computer deze tekst voor. Maar als mensen zoeken via afbeeldingen dan komt jouw foto ook naar boven. Wees ook dit keer zo specifiek mogelijk.
- URLs – ook wel slug genoemd – de URL van een artikel kun je aanpassen. Hoe simpeler je hem houdt hoe beter. In dit geval zou ik kunnen kiezen voor taverneteksten.nl/seo. Makkelijk te vinden voor de zoekmachine en makkelijk te onthouden voor de lezer.
Wil je een checklist zodat je nooit meer een onderdeel per ongelijk vergeet? Download dan hier de Content SEO Checklist -> hij is gratis.
Maak online vrienden: linkbuilding
Je kunt het zien als een soort vriendschapsverzoek: linkbuilding. Stel je hebt goede contacten met een bedrijf of persoon in jouw branche. Bijvoorbeeld je bent een duurzame kapper en je gebruikt een bepaald biologisch all natural product bij je klanten. Vraag dan aan dit bedrijf of ze een link naar jouw website op hun site willen zetten en doe hetzelfde voor hun. Een vriendendienstje zeg maar.
Maar ga geen onnodige links plaatsen. Want dat werkt averechts. Ga als kapper geen link plaatsen naar je favoriete voetbalclub. Bijvoorbeeld. Dat staat onprofessioneel en dat vindt Google ook.
Nog een manier van links verzamelen is een gastblog schrijven of plaatsen op je website.
Plaats daarnaast ook interne links naar artikelen die je eerder hebt geschreven of naar je homepage of over mij-pagina. Wanneer je vaker over gerelateerde onderwerpen schrijft dan zullen zoekmachines jou als een kenner op dit gebied gaan zien en kom je eerder omhoog bij een zoekopdracht over dit onderwerp.
Word zichtbaar op social
Blijf bewegen. Niet alleen in het echie, maar ook online. Zoekmachines houden namelijk van verse en relevante informatie. En hoe vaker jouw website genoemd wordt hoe meer kans je hebt om de kroon te mogen dragen van expert in de zoekresultaten.
Nog een dingetje over die zoekresultatenpagina… De giganten hebben namelijk maar een doel en dat is de bezoeker op hun eigen platform houden. Dat klinkt heel nadelig, want dat houdt in dat ze helemaal niet willen dat mensen doorklikken naar jouw website en dat wil jij natuurlijk wel.
Maar het heeft ook een voordeeltje. En dit voordeeltje heet de featured snippet. Dit is een stukje tekst die de zoekmachine zelf van jouw website haalt. Je kunt hem dus niet apart schrijven (zoals een meta titel of een meta description) maar je kunt hem wel opnemen in je SEO tekst of webpagina. En dat doe je zo:
Beantwoord het Wat? Waarom? en Hoe?
Een bezoeker gaat (bijna) altijd op zoek naar het antwoord op zijn vraag. Die tikt hij immers in in de zoekbalk en daar rollen dan weer resultaten uit. De meeste vragen beginnen met Wat of Hoe? En simpel gesteld is de website die het beste antwoord geeft op de vraag van de bezoeker de winnaar van de featured snippet.
Dit stukje tekst komt namelijk in een kader bovenaan de pagina te staan boven alle andere resultaten (SERP). Zelfs boven de best geschreven SEO teksten. Het is dus zaak om te weten welke vragen jouw bezoeker beantwoord wil hebben en daar zo goed mogelijk antwoord op geven. En het liefst in twee of drie zinnen, want snippets zijn altijd maar kleine stukjes tekst.
Voice search: een date met Siri
Hetzelfde principe dat je net hebt toegepast gebruik je ook voor voice search. Wanneer je lezer iets wil vinden via Siri of Alexa dan zal hij of zij ook een hele vraag opzeggen en geen losse woorden, zoals je vaak doet wanneer je iets intikt. Een slimmerik als jij zet deze vraag dan ook in zijn tekst met het antwoord er gelijk achter. Je date met Siri.
Het mooie aan Google is dat het over de jaren heen steeds geavanceerder is geworden. En misschien had je het al tussen de regels door gelezen, maar de basis van SEO ligt tegenwoordig in het dienen van je klant. Weten wat je klant zoekt, wilt weten en het hen zo makkelijk mogelijk maken om die informatie te vinden op jouw website.
Doe je dat, dan heb ook jij SEO onder knie.
Wil je zeker weten dat je het SEO spelletje goed speelt? Dan heb ik speciaal voor jou de SEO Checklist gemaakt. Download hem hier 👇🏼
Wil je liever je SEO uitbesteden? Copy that. Stuur mij een berichtje.
Nog een handige link: