Ken je de juffenklap?
Je weet wel, een BIG BANG en dan is het stil. Als een oerknal die verregaande gevolgen heeft. Die atomen nog kan laten luisteren. Die de stilte kan maken.
Toen ik nog Juf Kim was kon ik met een klap in mijn handen 25 krijsende en rennende kinderen stil krijgen.
BANG. En brullend werd braaf en hysterisch werd hartstikke netjes.
Ik zal je het geheim vertellen: jaren oefening. Niet dat ik avonden lang in mijn badkamer stond te klappen voor de spiegel alsof ik moest oefenen voor een Award in ontvangst te nemen. Oefenen tussen de onopgevoede (sorry, voor de paar kinderen die netjes in het gareel worden gehouden thuis. Ligt het aan mij of kon je vroeger de slecht opgevoede kinderen eruit zo uit pikken, en is het nu andersom?) koters tot je zonder nadenken, zonder twijfel en zonder enige bibber KLAP KLAP hoorde. De juffenklap.
Een nieuwe website of een redo voelt ook zo ongeveer als orde brengen in de chaos van 25 krijsende kinderen.
Webteksten zelf schrijven is al helemaal niet als een heerlijk dagje strand. Het is gewoon buffelen en beuken tot een deadline.
Je hebt waarschijnlijk alle Pinterest inspiratieborden vol gepint, Ugly Google Docs volgekalkt met alle briljante ideeën die je niet mag vergeten en het halve internet leeggezogen aan blogs en checklists.
Je hoofd voelt inmiddels als een flipperkast en je weet niet hoe je nu die oceaan aan info in dat ene theekopje moet stoppen.
Daarom bedacht ik de Website Content Planner.
Schrijf met gemak.
Plan met overzicht.
Launch met vertrouwen.
En zet die lezers om in doeners (zei ik nou fans?)
Trek die stresspin maar uit je samengeknepen billen -> dit is de TOM TOM naar de website van je dromen.
De Website Content Planner is een strategische gids die je in 7 stappen van chaos naar de perfecte juffenklap brengt. BANG en orde in de woorden warboel.
Dit zijn de 7 stappen waarmee je in precies de juiste volgorde die website waar je al jaren van droomt in elkaar gaat zetten.
Ten eerste open je Google Drive of OneDrive of welk andere oplossing je ook graag gebruikt en daarin ga je mappen aanmaken.
Je hoofdmap noem je: WEBSITE CONTENT PLAN
In deze map zet je 3 submappen: MESSAGE / TEMPLATES / COPY & DESIGN
En in die drie submappen zet je dit:
01 // Customer Voice Hacking
Customer Voice Hacking? Weer zo’n term. Dit is niets anders dan de stem van je lezer/klant leren kennen. Je gaat voor die lezer schrijven dus dan is het goed om te weten hoe zij praten, maar ook wat zij belangrijk vinden.
Dit kun je doen door ze online op te zoeken. Bijvoorbeeld in Facebookgroepen, door een Survey te doen, kijk op bol.com bij recensies van boeken die ze graag lezen. Kijk overal waar je ze kan vinden.
En leer je lezer zo goed kennen dat er spontaan een naam opkomt in je hoofd.
En vanaf nu ga je voor deze persoon schrijven. Zet de naam bovenaan je document en doe net of je gewoon praat tegen een vriend of vriendin. De tijd van schrijven als een robot omdat dat zogenaamd professioneel zou klinken is allang voorbij. Mensen willen het gevoel hebben dat ze in gesprek met je zijn.
Hier is je checklist voor Customer Voice Hacking:
- wensen
- uitdagingen
- behoeften
- taalgebruik
- waar zoeken ze naar online
02 // Brand Message
Wie ben je nou eigenlijk? Wat doe je? En voor wie?
Vraag maar eens aan een vreemde: wie ben je? en je krijgt gelijk hun naam en beroep te horen. Dan weet je nu twee dingen van deze persoon. Maar weet je ook wie ze daadwerkelijk zijn?
Dat is wat je lezer wil weten. En beter nog: what’s in it for me?
Want je lezer wandelt niet je website op opzoek naar jou, maar op zoek naar een oplossing voor zijn probleem.
Dus heel simpel: je lezer komt niet voor jou.
Of anders gezegd: niemand denkt zoveel aan jou als jijzelf.
Dus… business les numero uno: get out of your own head and into your customers’.
En dat doe je door je Brand Messaging op orde te hebben. Dit is wat erin staat:
- missie
- visie
- USP
- Brand Story
- Niche
- Brand Voice
We gaan door naar submap 2: Templates.
03 // Je sitemap
Je sitemap is eigenlijk gewoon de routeplanner van je website. Voordat je op reis gaat zoek je meestal uit welke wegen je moet nemen, of je TommieTommie vertelt je welke het snelste zijn om bij je eindbestemming te komen.
Nu moet je even naast je lezer/klant gaan zitten in de auto. Wat wil je dat hun eindbestemming is: moeten ze contact opnemen? Een bestelling doen? Zich ergens voor opgeven?
Met deze eindbestemming in gedachte ga je nu bepalen welke route je lezer over je website af moet leggen om bij zijn eindbestemming te komen.
Meestal zullen ze op je Homepagina binnenkomen. Wat is de volgende webpagina die ze moeten bezoeken? En die daarna? En zo stippel je de route uit hoe je lezer het makkelijkst en snelst (zonder afleidingen) bij jouw einddoel moet komen.
En dat is je sitemap.
En dit is je checklist:
- welke pagina’s moeten er komen
- hoeveel pagina’s
- wat is de snelste route
- wat is het doel van iedere pagina
04 // Templates
Onze hersenen denken in een bepaalde volgorde. Stel je wilt iets kopen. De gemiddelde mens reageert eerst met emotie en gaat daarna de aankoop rationaliseren in zijn hoofd.
Je denkt ik wil dit hebben en vervolgens bedenk je redenen voor jezelf waarom je het zou kopen.
Dan pas vindt de eindbeslissing plaats. De een is gevoelig voor de mening van anderen (FOMO), de ander wil de harde feiten horen (data), terwijl weer een ander liever het mooie verhaal erachter leest (brand story).
Hoe weet ik dit? Dit is wat 60 jaar marketing heeft geleerd. En gelukkig waren daar een paar bollebozen die het voor ons hebben opgeschreven zodat wij ook wat met deze informatie kunnen.
En daarom hebben ze templates bedacht.
In een template staat namelijk de volgorde van hoe je iets opschrijft. Dus niet de woorden zelf, maar wel de volgorde van de informatie die je brengt.
Nog steeds geen idee wat een template nou is? No worries. Hier is een voorbeeld van een template voor je Over ons pagina.
Zorg voor templates voor de volgende pagina’s:
- Homepagina
- over ons pagina
- diensten/productpagina
- contactpagina
En dan nu de laatste map: Copywriting & Design
05 // Copywriting
Netjes ok. Je hebt nu je halve bedrijf in kaart gebracht en heel veel informatie verzameld. Het enige dat je nu nog rest is er woorden aan te geven.
En omdat je nu een sitemap en templates hebt, ben je in het bezit van alles wat je nodig hebt en begin je nooit met een blanco blad.
Sterker nog, je halve website is al geschreven.
Als je ook nog eens een tekst collectie hebt gemaakt dan ben je ook in het bezit van snappy sentences & clever words. Begin met het schrijven van de headline voor je pagina en werk zo naar beneden. Je hoeft alleen nog woorden te geven aan die vriend(in) waarvoor je schrijft.
TIP: ben je meer een prater dan een schrijver. Zeg het dan hardop terwijl je een recorder aanzet. Of gebruik een app die gelijk met je mee schrijft.
Dit is je checklist:
- zet doel bovenaan ieder document
- schrijf voor een persoon
- gebruik je tekst collectie
- gebruik je Brand Voice
06 // Design
Ik ben natuurlijk geen designer. Misschien heb jij net als ik een favoriet (mijn fav designer is Angela Mondloch van Saffron Avenue) en ben je ook nog eens rijk genoeg om er eentje te kunnen betalen. Dan heb je mazzel.
De meeste van ons zullen in het begin dit soort kapitaal nog niet hebben. Dan kun je of een een semi custom design nemen. Veel designers bieden deze service aan. Of je kan een template uitkiezen en zelf een website in elkaar zetten.
Deze gids helpt je om alles op de juiste plaats te zetten en zo te schrijven dat je ook een connectie maakt met je lezer en je meer klanten/omzet binnenhaalt. Want hoe mooi je passie project ook is, er zijn er maar weinig die eeuwig door kunnen gaan zonder ooit inkomsten te maken.
Wat je zeker kan doen – met of zonder geld – is er een sausje over gooien. Denk aan een lekker ijsje waar ze een overheerlijke warme intens bruine chocoladesaus overheen gieten die zo naar beneden druipt en ieder heuveltje en kiertje van je ijs bedekt en vult met zijn warmte en geur. Terwijl jij het kwijl van je kin afveegt. (waarschijnlijk bij de gedachte alleen al)
In de marketing noemen we dit ook wel een concept.
Dit is een thema dat je overal in terug laat komen. Ik heb bijvoorbeeld het strand en de Content Cocktail in de strandtent. De website van copy uncorked gebruikt een wijnthema. Talking Shrimp doet het met garnalen en Tonic Site Shop heeft Sites on tap.
Als je zo creatief bent: maak er wat leuks van.
Je checklist:
- foto’s
- foto’s van jezelf
- lettertypes
- kleuren
- een sfeerbeeld
- de rest moet je aan een designer vragen
De slimme onder ons die vragen zich nu af: hè, je had het toch over zeven stappen? Dat klopt, want als je alles bij elkaar hebt en je bijna op publish wilt drukken. Bedenk dan een ding.
Genius happens over night.
Met andere woorden slaap er nog een nachtje over en kijk dan met die cliché overgebruikte ik kan hem niet meer horen ‘frisse blik’.
Stap 7:
07 // Redigeer & Installeer
Lees alles nog eens goed door. Schrap wat overbodig is. Haal weg wat niets toevoegt. Zorg dat je niet hetzelfde meerdere malen verteld maar dan in andere woorden. Kijk waar het hapert. Luister naar jezelf (voor de verandering). En doe de moedertest.
De moedertest? Je mag ook de buurvrouwtest of omatest of simple mind test doen. Als je maar iemand uitkiest die kan lezen en weet wat een website is.
Vraag deze persoon om naar je website te kijken (of vraag er meerdere). Als deze persoon die jouw website nog nooit hebt gezien moeiteloos over je website navigeert en belandt waar jij hem hebben wilt:
Druk dan pas op publish.
Soms denken we goed bezig te zijn, maar je zit er zo met je neus bovenop je ziet door de woorden de foutjes niet meer. Laat er daarom een paar onschuldige ogen naar kijken die je kunnen vertellen of je website echt duidelijk is.
Et chique de la la. Daar is je website. Tijd om de champagne erbij te halen.
Het lijkt soms zo’n hele klus – dat is het ook – die website maken. En velen laten de woorden zich ervan weerhouden om hem af te maken. Zonde van al die wereldreddende en gezonde ideeën.
Om ervoor te zorgen dat iedere startup eerlijk kan beginnen, zonder gestuntel, en dat ieder duurzaam en gezond idee de wereld in kan gaan. Heb ik de Website Content Planner gemaakt.
Dit is een strategische gids om jouw door het hele proces van een website vullen te leiden zodat je met vertrouwen op publish kan drukken en je van je lezers ook doeners kan maken.
Download de Website Content Planner hier: