Plan 1 maand social media posts in 1 dag

Social media is leuk zolang je niet iedere dag en ieder moment op die app hoeft te zitten. En zolang je niet aan het einde van de dag een paniekfreak krijgt waarin je denkt: oh ja, ik moet nog wat posten! 

Social media is pas echt leuk als het past binnen je contentplan. Waardoor je er ook wat voor terugkrijgt. En de enige manier om dat voor elkaar te krijgen is met een echt plan. 

Voor mijn plan gebruik ik PLANN. Dit is een app (zowel op desktop als mobiel) waarmee ik in 1 dag al mijn content kan maken, schrijven en plannen voor 1 hele maand. 

Dat betekent dat ik maar een dag in de maand aan social media besteed en verder niet. Op een occasional spur of the moment na dan. Maar dat zijn de leuke verrassingsposts. 

Je contentstrategie gaat je pas echt wat opleveren als je het ook strategisch in gaat zetten als onderdeel van content marketing en daar is nou eenmaal wat voorbereiding voor nodig. Maar een dag, dat moet lukken toch! 

Stap 1. bedenk je thema’s 

Bedenk eerst 3 tot 5 thema’s waar je bekend om wil staan. Bij mij zie je bijvoorbeeld naast copywriting tips ook regelmatig het strand voorbij komen omdat ik daar zo blij van word. Deze 3 – 5 thema’s worden ook wel contentpijlers genoemd en zijn afkomstig van instagramgoeroe Jenna Kutcher waar ze de naam JK5 krijgen. 

Misschien wil je regelmatig je kat Knorrie of hond Boomer voorbij laten komen. Of deel je ook graag wat er gaande is in je gezin. Door een beetje achtergrond informatie over jezelf te geven maak je het persoonlijker en krijgen mensen een connectie met jou als persoon. 

En hé, mensen doen nu eenmaal zaken met mensen. Dus dit is een goed onderdeel van je business- en contentstrategie. 

Stap 2: Maak je contentkalender 

In deze fase brainstorm je ideeën, kijk je naar welke artikelen het goed doen en noteer je de datums van je komende marketingcampagnes. 

Als je deze datums in je contentkalender hebt gezet dan werk je 4 tot 8 weken terug en laat je je content aansluiten bij wat je straks gaat promoten. Op deze manier hou je je contentplan op een lijn. 

Je kan artikelen hergebruiken en nieuwe ideeën toevoegen, maar je kan je nieuwe ideeën ook inzetten voor de tussenpozen tussen je campagnes in. En – hier is’ie weer – maak een tekst collectie. 

Zodra je iets interessants tegenkomt sla het dan op een plek op zodat je het niet vergeet en altijd kan terugvinden. Zelf gebruik ik Evernote hiervoor, maar je kan natuurlijk ook een ugly google doc maken of wat jij maar handig vindt. 

Denk je iedere week: wat moet ik nu weer schrijven? Hoe krijg ik die contentkalender ooit vol? Dat worden weer saaie tekstjes of je download mijn Content Plan Playbook – plan in een uur je content voor drie maanden. Alsjeblieft, on the house! 

Stap 3: Schrijf je content 

Mijn eigen systeem noem ik de bottle – glass – tasting methode. 

🍾 The whole bottle is je grote stuk content, ook wel je pilar piece genoemd. Dit is je blogartikel, je YouTube-video, je podcast, wat je ook gebruikt. 

🍷 Uit dit stuk schenk je je lezers een glas van het lekkers. Je gebruikt quotes uit het stuk of korte lessen. 

😋 En voor de snelle lezer is er de tasting. Dit is de fun content dat niet direct met je onderneming te maken heeft, maar wel leuk is om te lezen en wat meer achtergrond vertelt.

Met dit repurpose-systeem hoef je niet iedere keer vanaf nul te beginnen en houd je wederom al je content op een lijn. En kom je bekend te staan om je kennis en dus zet je jezelf als expert neer en trek je de juiste klanten aan. 

Wil je ook zo’n systeem opzetten maar weet je niet waar je moet beginnen? Of wil je gewoon een steun in de rug bij het maken van je eigen relaxte contentplan? Dan heb ik het Duurzame Teksten – Recycle & Repeat voor je. Hier leer je de precieze methode in 5 simpele stappen waarbij je je bereik verdubbelt in de helft van de tijd. 

Stap 4: PLANN je content 

PLANN is een social media planning app die ik sinds vorig jaar heb ontdekt. Ik ben superenthousiast. Helemaal nu je sinds dit voorjaar kan inplannen en de app vervolgens automatisch post. Dat betekent dat ik in een keer alles invul en upload en er daarna geen omkijken meer naar heb. Superb! 

Je hebt een mobiele app en een desktopversie. Ik vind het prettig dat je je hele grid ziet en van hieruit kan werken. 

Plan in 1 dag je Instagram content voor 1 maand

Als je op strategie klikt kun je je vijf thema’s invoeren en weet je precies wat je gaat schrijven. Zo begin je nooit met een blanco blad. Als je onderin kijkt zie content prompts staan. Onder deze tab staan heel veel categorieën per beroep gerangschikt. Dus als je even inspiratie nodig hebt, dan heb je gelijk een hele bibliotheek waar je uit kan putten. 

?En niet te vergeten. De app geeft zelf aan wanneer het de beste tijd is om te posten. Je kan kiezen voor een custom time, the best time, draft, post now of when your audience is most online. 

Plan in 1 dag je Instagram content voor 1 maand

Onder de tab media kan je van tevoren je hele beeldbank uploaden en onderverdelen in je eigen thema’s. Maar je kan ook kiezen uit gratis content van PLANN zelf, of uploaden vanaf je apparaat, Google Drive, Dropbox, Google foto’s of Canva. 

En nog leuker. Ze hebben ook een integratie met Canva waardoor je vanuit de app in Canva kan creëren en gelijk uploaden in je contentkalender. 

Plan in 1 dag je Instagram content voor 1 maand - taverne's teksten

Ik ben fan. Je kan een free PLANN nemen, maar voor E7,50 per maand (of E6 als je per jaar betaalt) (en zorg dat je via hun website een abonnement neemt dan hoef je namelijk geen Google fees te betalen en is het dus goedkoper) kun je vooruit inplannen op zowel Instagram als Facebook als LinkedIn, TikTok, Pinterest, Shorts etc. Allemaal automatisch. Je kan unlimited gebruik maken van hun fotobibliotheek en een zeer uitgebreide contentstrategie in de app zelf zetten. Met je doelen en statistieken om te kijken hoe het ervoor staat met je plannen. 

En ja, als je via deze link een abonnement neemt dan sponsor je gelijk mijn PLANN plannen. Maar ik zou het je niet aanraden als ik het niet zelf gebruik. 😉 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *