Een relaxt contentplan. Of een duurzaam contentplan. Bestaat dat dan? En kun je je content ook recyclen? Of misschien zelfs wel upcyclen? En hoe werkt dat dan?
Kijk, je kan natuurlijk als een dolle in het hamsterwiel van content creatie rond blijven rennen. Rond en rond en rond. Publish, post, publish, post …
Net zolang tot al je waardevolle content destinatie afvalhoop heeft bereikt.
Maar jij wil natuurlijk ook een zero waste content creatie proces. Jij wilt een duurzaam plan waar je content beter van wordt, jij beter van wordt en de wereld beter van wordt. Je maakt het niet voor niets. Weg met het wegwerpmodelletje.
Ik heb precies wat je zoekt.
Ik heb er tien jaar over gedaan en heel wat content naar een stoffig hoekje van het internet gestuurd en dat allemaal omdat er geen strategie achter zat. Geen repurpose systeem, geen systeem waarmee mijn content een levensduur krijgt van tenminste 90 dagen. Plus nog vele jaren.
Wil je weten hoe ik het doe? Hieronder geef ik je vast een paar tips.
Maar wil je precies weten welke 5 stappen ervoor nodig zijn? Download dan Duurzame Teksten – Recycle & Repeat
Recycle, repurpose & revive je content: 7 tips
Promoot vaker
Promoot en promoot weer. En weer. Ja maar, dan vinden mensen mij toch hartstikke irritant!? Twee redenen waarom dit niet zo is:
- Alleen je moeder is je contentstalker
- Maar zo’n 6% van je volgers op social media leest je post
En nu jij weer. Het is leuk, promoten op social media, maar zodra die post de weg van de algoritmes gaat bewandelen dan weet je nooit wat er gebeurt. Je bezit nou eenmaal niet je social media platform, het is een soort geleende grond. Dus maak er het beste van en promoot regelmatig hetzelfde stuk. (in Duurzame Teksten geef ik je een promotieschema om het je makkelijk te maken)
Maak je contentplan tijdloos
Content dat inspeelt op het nieuws van de dag geeft vaak direct een bezoekersinjectie. Maar die high is net zo snel weer omgezet in een low. Als je nog lang (en dan bedoel ik ook heel lang: lees jaren) plezier wilt hebben van dat ene stuk dat je toen hebt geschreven, maak het dan tijdloos.
Vermijd verwijzingen als datums en schrijf over een onderwerp dat relevant blijft. Als iemand dan na 6 maanden of 2 jaar op je post belandt dan is het nog steeds interessant om te lezen. Dit noemen ze evergreen content.
Check je links
Links kunnen breken. Omdat je een pagina hebt veranderd, iets hebt verwijderd, door een update. Check ze daarom ieder kwartaal om te kijken of ze nog werken.
Of nog makkelijker. Gebruik deze link checker van ahrefs.
Gebruik PLANN
Mijn absolute onmisbare numero uno app: PLANN. (en ja, dit is een affiliate link, maar ik promoot alleen wat ik ook zelf dagelijks gebruik)
Met deze app kun je zowel je Instagram als je LinkedIn als Facebook vooruit plannen. Daar word je blij van! Nou ja, ik in ieder geval wel.
Zo kan ik in 1 dag al mijn posts voor 1 hele maand PLANNen.
En tegenwoordig wordt hij ook automatisch gepost en hoef je dus na het inplannen helemaal niets meer te doen (hier heb je wel een Instagram business account voor nodig). OH MY.
En ze hebben je telefoon nagebootst, dus je ziet precies hoe je hele grid eruit ziet.
Zo kun je strategisch te werk gaan en wordt je SoMe een onderdeel van je hele contentplan.
En zo kan ik nog wel een uur doorgaan. Maar dat doe ik maar niet. Ik zou zeggen als je hem nog niet hebt, gooi hem in de downlooit. Op naar de Play Store.
Heb je op alle platformen gedeeld?
Zelf maak ik altijd een checklist in ClickUp anders vergeet ik waar ik ook alweer gepost heb. Je publiek op Facebook is anders dan op Instragram of LinkedIn. Maar het allerbelangrijkste blijft: post waar je doelgroep is.
Revive goedlopende content
Kijk naar vorig jaar. Ga je analytics in en kijk welke posts het vorig jaar het beste deden. Kun je ze nieuw leven inblazen door een andere invalshoek te gebruiken? Of de intro aan te passen? Kun je een recente case study toevoegen?
En andersom. Kijk ook naar welke posts het minder deden. Waarom? En hoe kun je ze verbeteren? Misschien werkt het onderwerp beter als instapost of carrousel.
En kijk ook eens naar je SoMe. Wat deed het goed? Kun je deze posts omzetten in een artikel? Of andersom.
Recycle ‘oude’ content
Heb je weleens gedacht aan een gastblog schrijven? Hiervoor kun je een eerder geschreven blog gebruiken dat het goed deed bij je lezer. Kijk of je kan hem plaatsen bij een ander op zijn website. Zo kom je onder de aandacht bij een groter publiek en ontstaan er backlinks wat weer goed is voor de SEO. Win-Win!
Dit is bijvoorbeeld een post van mij die op Frankwatching heeft gestaan: Copywriting feiten & fabels.
Het feit is dat we zo’n 90% van onze tijd besteden aan het maken van content en maar een luttele 10% aan het promoten ervan.
Wat als we dit nu eens omdraaien?
Het probleem is niet dat je geen goede content maakt, het probleem is dat je posts zo’n korte levensduur hebben omdat je geen goed content marketing systeem hebt om het te delen (en hergebruiken) en weer te delen – en weer.
Je hoopt dat je post vanzelf voor die ideale klant komt en SEO die doet het werk wel voor je, toch?
Bye, Bye, briljante blogposts die bijna niemand heeft gelezen.
Daarom heb ik speciaal dit 5 stappenplan ontwikkeld voor een eenvoudig contentplan waarmee je je bereik verdubbelt in de helft van de tijd.