Leer sneller en beter schrijven met deze 3 simpele trucs

Meer schrijven in minder tijd. Betekent dit het einde van je cursor-knipper-dagen? Het einde van de witte-vel-vrees? En ook niet meer eindeloos door blijven schrijven? 

Ja. Ja. En ja. Want vandaag geef ik je drie tips om meer artikelen te schrijven in veel minder tijd.  

 Tip nummer 1: begin nooit blanco.  

Want het blanco-effect kan vreemde gevolgen hebben. Ik ken het als ik zonder lijstje boodschappen ga doen. Ook al heb ik van tevoren bedacht wat ik ongeveer moet halen, zodra ik de poortjes doorloop zie ik zoveel om mij heen dat ik compleet vergeten ben wat er ook alweer op mijn denkbeeldige lijstje stond. Ik ga op blanco.  

En dan loop ik vervolgens als een dwaas alle gangpaden op en neer, met ogen die als pingpongballen alle kanten op schieten, ik neem ondertussen nog wat rollators mee van rondstruinende bejaarden en als ik dan bij de zelfscan sta dan snap ik nog niet wat er in mijn karretje ligt.  

Vertel me alsjeblieft dat ik hier niet de enige in ben???  

Ga dus nooit boodschappen doen zonder lijstje. Begin nooit blanco.  

In schrijfjargon is het boodschappenlijstje het equivalent van een template.  

Samen met de andere twee tips hoef jij nooit meer bang te zijn voor een blanco blaadje:  

  1. Gebruik een template
  2. Maak een tekst collectie
  3. Maak een Brand Messaging Guide 

Maak een standaard outline  

Copy is not written. Copy is assambled,’ zei Eugene Schwartz.  

Maar waar verzamel je dan al je research, data, quotes, SEO-woorden, doel, CTA, brand message?  

Dat doe je in een template. Dit is een standaard outline waar je de volgorde bepaald van hetgeen je gaat schrijven. Je kan het zien als een soort mal waar je je tekst in gaat gieten. Het bepaalt de volgorde waarin dingen gezet worden, niet de woorden zelf. En voor degene die denken: ‘dat is toch saai!’ Denk eens aan de auto waar je iedere dag in stapt of de fiets waar je op stapt.  

Die is ook elke keer hetzelfde, maar de omgeving waar je rijdt verandert. Net als je iedere keer over een ander onderwerp schrijft en andere woorden kiest, alleen staan ze wel in een bepaalde volgorde wat het lezen alleen maar makkelijker maakt.  

Je kan templates gebruiken voor: 

Met een template beginnen heeft twee enorme voordelen: je hebt een roadmap die je kunt volgen, en het zorgt ervoor dat je je doel/cta voor ogen houdt. 

Dit is een voorbeeld van een template voor Instagram Captions:  

Instagram: DAG: [onderwerp] 
Story: [het verhaal dat je gebruikt om je onderwerp te illustreren] 
CTA: [call-to-action] 
Beeld: [welke foto?] 
Caption: 

Op deze manier staat er altijd wat op papier nog voordat je begint met schrijven. Vervolgens ga je alle informatie verzamelen zoals je zoekwoorden en mogelijke titels en die zet je ook in het template.  

Met een template begin je nooit blanco.  

En dan zijn er ook nog de copywriting formules. Volg je de Attention, Interest, Desire, Action (AIDA) -formule? Hoe zit het met Problem, Agitate, Solution (PAS)? Het herstructureren van content met deze formules kan iets ouds, droogs en technisch ineens nieuw leven inblazen.  

In dit blog ga ik uitgebreid in op deze alleskunners onder de copywriting formules. Wil je ze gelijk gratis kunnen downloaden. I got you covered. Klik hier.  

Pro-tip: zorg dat je je editorial kalender open hebt staan dan kun je zien naar welke eerdere posts je kan linken en hou je the big picture voor ogen.  

Maak een tekst collectie 

Nog een manier om nooit vanaf nul te hoeven beginnen is een tekst collectie aanleggen.  

Hiervoor heb je een app of verzameldocument nodig (zelf gebruik ik Evernote, maar een Trello board zou ook prima kunnen) waarin je al je favorieten stukken tekst bewaard. Denk aan een artikel uit een tijdschrift, een grap van een cabaretier, een online liner uit je favoriete serie; alles wat jij gewoon briljant bedacht vond.  

Maar het kunnen ook momenten en lessen uit je eigen dagelijkse leven zijn. Zoals leermomenten van het afgelopen jaar uit je bizz of een enorme blunder die je maakte maar waar je nog steeds vreselijk om kan lachen (of niet).  

En dat bewaar je op een plek.  

Want als je het overal laat slingeren dan weet je nu al dat je er 1. niets mee zal doen en 2. je als het nodig hebt niet terug kan vinden.  

Wanneer je wilt gaan schrijven dan heb je gelijk een bron van inspiratie bij de hand. En als je een personality based bizz bent dan is dit waar je al je anecdotes en verhalen uit kan putten (en op kan slaan).  

In dit blog leg ik je uitgebreid uit hoe je een tekst collectie voor jezelf kan beginnen.  

Maak een Brand Messaging document  

Een huis bouw je ook niet op los zand. Dat bouw je op een stevig fundament, of als je een tiny house hebt op een robuuste trailer ? Want je wilt geen scheuren in je wanden en ook geen stank dat je huis binnendringt. Am I right?  

Het fundament van je website staat in je Brand Messaging Guide. Als ik met klanten werk dan maak ik samen met hun een custom made ontwerp hiervoor. Waarom? Omdat dit voorwerk ervoor zorgt dat je een band opbouwt met je lezers.  

Een Brand Messaging Guide zorgt voor copy that connects.  

Dit is het document waar je nog jaaarrreeen uit kan putten. En wat ervoor zorgt dat je lezers fans worden en blijven terugkomen. Het is je Brand Bible so to speak. En weet je wat nog beter is? Als je ervoor zorgt dat je er ook overal bij kan.  

Mijn Brand Messaging Guide staat in Trello: 

Zorg dat je dit in ieder geval erin hebt staan:  

  1. Je waarden
  2. Je elevator pitch
  3. Je missie  
  4. Je USP
  5. Je Brand Voice
  6. Je Style Guide 
  7. Je boodschap en sales doelen 

Deze informatie zorgt dat je altijd en overal JEZELF bent op ieder platform. Je insta, je emails, je website, je klantcontacten, je abandoned cart message …  

Als je dit naast je houdt staar je nooit naar een knipperende cursor of een grote witte leegte. Je eerste stappen zijn al ingevuld.  

Een template -> je weet wat je schrijft  

Je Brand Message -> je weet wie er schrijft  

Je tekst collectie -> je weet hoe je schrijft  

En dat allemaal ter preventie van de blanco blad bibbers. 

En dan hier nog een paar extra snelschrijftips:  

Maak een dump file of Ugly Google Doc. Hier bewaar en verzamel je al je gedachtes die spontaan in je opkomen, je briljante ideeën en alles waar je later nog even naar moet kijken.  

Want als je schrijft, schrijf dan. En stop niet. Maak zoveel spelfouten als je maken kan, let niet op mooi, let niet op slim, let gewoon helemaal nergens op en schrijf tot je inkt op is. Iedere schrijver begint met iets lelijks en daarna fixt hij het.  

En als je in je tekst wil aangeven dat je iets later moet opzoeken dan heb ik een paar journalistieke tips voor je, want je wil natuurlijk wel kunnen terugvinden waar je nog moet aanvullen. Ik gebruik “NAAM” als ik iemands naam niet meer weet of moet opzoeken, “TK” voor info dat ik moet opzoeken (journalistieke term voor “to come”) en “RSFF” voor research/onderzoek/feiten vullen dat ik nog moet doen.  

En dan nog twee tips gewoon omdat je er blij van wordt: creëer een heerlijke werkplek met alles waar jij blij en creatief van wordt. Ik schrijf het liefst in een strandtent met een wijntje erbij, maar ja… Om toch altijd en overal te kunnen schrijven gebruik ik Budget Mobiel, daarmee kan ik voor maar €20 (onbeperkt alles) waar en wanneer ik maar wil werken. Yeah baby. En dan nu de laatste tip: schrijf op het beste moment van de dag voor JOU. Uit onderzoek blijkt dat dit voor de meeste mensen de eerste vier uur in de ochtend zijn, maar als jij liever schrijft om een uur ‘s nachts, doe dat dan ?  

*Sommige links kunnen affiliate zijn. Dit betekent dat jij niets meer betaald, maar ik wel meer krijg. WIN-WIN! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *