Vul in 1 uur je contentkalender voor 3 maanden

Je weet dat je een contentkalender nodig hebt. Want je weet dat je consistent content moet maken en promoten om een connectie te maken met je lezers. En om gevonden te worden door die lezers. En om die lezers om te zetten in fans (ik bedoel: betalende fans) 

Maar ja, wat moet je nu weer schrijven?

Die contentkalender moet natuurlijk ook gevuld worden. Je moet onderwerpen bedenken die je lezers interesseren. Er is onderzoek voor nodig en dan moet je er ook nog voor gaan zitten om die content ook daadwerkelijk op papier te zetten. En dan … life happens. 

Je hele schema is door de war. Je komt er niet aan toe. Ik doe het later wel. En van uitstel komt … 

En vervolgens vraag je je af waarom je minder bezoekers naar je website krijgt en waarom je verkopen dalen. 

Het gebeurt. Of zoals ze zeggen: het overkomt ons allemaal. Maar hoe kun je dit voorkomen? Door te plannen. En dat is precies wat we vandaag gaan doen. 

Vandaag laat ik je in 4 simpele stappen zien hoe makkelijk het is om die contentkalender gevuld te krijgen met content waar je lezers ook echt op zitten te wachten. 

Je gaat een contentplan maken voor drie maanden die je nu gaat vullen met onderwerpen en ideeën, vooruit en binnen een uur. 

Door dit te doen haal je de stress weg, het overweldigende gevoel van zoveel moeten maken en verzinnen en het gissen omdat je op het laatst nog even wat in elkaar moet flansen. Dit is wat je leert: 

  • een simpel content creatie plan 
  • 4 manieren om op onderwerpen te komen 
  • ik heb een drie maanden contentkalender template voor je gemaakt waar je alles op kan slaan en plannen. 

Plan je content in een contentkalender 

Als eerste download je de drie maanden contentkalender template. Ten tweede vul je de datums in waarop jij je content gaat publiceren, dus de datums dat je stukken live gaan. 

We gaan 6 tot 9 onderwerpen bedenken voor je contentstrategie in een uur. Nu denk je misschien: maar er zitten toch twaalf weken in drie maanden? Dat klopt, maar ik ga je ook laten zien dat het nog makkelijker kan en je niet altijd het wiel opnieuw uit hoeft te vinden. 

Dit zijn een heleboel onderwerpen in een korte tijd. En omdat je ze in een zitting bedenkt voelt het alsof je er wel 100 bedacht hebt ( en misschien bedenk je er wel meer, dan zit je voorlopig goed) 

4 manieren om je contentplan te vullen 

Wat je nu gaat doen is een uur blokken in je agenda waar je er echt voor gaat zitten. Het enige dat je nodig hebt is de contentkalender, een pen en een timer. Gewoon een fysieke timer, of het nu je telefoon is, de focus keep app,  je wekker of je kookwekker, het maakt niet uit. Zolang hij maar afgaat op de tijd dat je hem instelt. 

De timer helpt je om gefocust te blijven en je in te stellen op je taak. 

Tip:
Leg ook een notitieboek klaar. Je gaat deze week nog op een heleboel ideeën komen. Schrijf ze op anders ben je ze kwijt. Once those creative juices get flowing…

Ready? Pen. Zit. Go!

01 // Zet je timer op 10 minuten en bedenk wat jouw lezers willen weten. Wat interesseert hen? Welke problemen komen ze tegen? Hoe kun jij helpen? Houd hierbij de hele tijd je ideale klant voor ogen. 

02 // Zet je timer op 20 minuten en vraag je lezers waar je ze meer over willen weten. Dit kun je doen via je emaillijst, maar ook door gebruik te maken van instagram/linkedin stories en de poll functie. Of vraag het gewoon tijdens een Facebook live. 

03 // Zet je timer op 15 minuten en kijk naar je oudere posts. Welke onderwerpen deden het goed? Welke kregen veel commentaren en likes? Welke posts werden vaak gelezen? Dit hoeven niet eens blogs/podcasts of video’s te zijn. Misschien heb je wel iets op Insta gepost dat het heel goed gedaan heeft. Kun je hier een artikel van maken?

04 // Zet je timer op 15 minuten en schrijf al je marketingcampagnes op. Zorg dat je content 4 tot 8 weken van tevoren al aansluit bij wat je gaat promoten in deze week.  

Bonus SEO tip: Als je in de Google search bar een onderwerp intikt dan rolt er ook van alles uit. Je ziet dan een dropdown menu met de meest gezochte termen bij dit onderwerp. En als je naar beneden scrolt op de pagina zie nog meer suggesties. Misschien kun je hier ook onderwerpen uithalen.

Nu heb je tenminste 9 ideeën om over te schrijven voor de komende maanden. Waarom is dit zo belangrijk? Amy Porterfield zegt het zo: 

“I’m telling you right now, there is a direct correlation between the quality of your content, the growth of your email list, and your bank account. A direct correlation.” – Amy Porterfield.

Je kan dus maar beter goed worden in het plannen van je content en een contentkalender maken. En dan volgt gelijk de laatste tip: plan ook het maken van deze content. 

Het contentkalender template  

Laat het nu niet verstoffen in je prachtige kalender of als een van je vele content marketingstrategieën. Als je het maken niet plant dan ligt er nog steeds stress om de hoek. Schrijf ook liever alles achter elkaar, net als je nu een uur hebt gezeten. 

Blok tijd om je content te maken. Batching heet dit. 

Je schrijft meerdere posts achter elkaar in plaats van af en toe eentje. Schrijf er liever vier op een dag, dan aan het einde van je werkdag als je toevallig nog tijd over hebt er nog eentje uit te persen. Blok gewoon die tijd, twee dagen en ga schrijven/podcasten/opnemen. 

Wil je de alles-in-een oplossing? Download dan het GRATIS Content Plan Playbook met brainstorm oefeningen, ruimte om alles op te schrijven en bij elkaar te houden en inclusief de Google contentkalender template.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *