Wie zei dat contentplanning ingewikkeld is? Wie zei dat een contentplan opzetten veel te veel tijd kost? En dat je maar beter dure ads moet gaan inzetten?
Ik niet. Met deze 3 stappen heb jij zo je contentplanning geregeld en het mooiste is: als je het goed doet blijft het resultaten opleveren. Zonder dat het je er geld in hoeft te steken.
Kom maar op met dat gratis contentplannetje. Nou, hier issie.
01 // Maak een contentplan voor het hele jaar
Niet gelijk schrikken nu. Je hoeft hem niet tot in detail in te vullen. We gaan gewoon een overzicht maken zodat jij weet wat er wanneer aan zit te komen. Dat geeft overzicht, wat weer rust in je hoofd geeft.
In dit jaaroverzicht zet je de belangrijkste data en evenementen. Dit is makkelijker dan je denkt; bijvoorbeeld vakantieperiodes, speciale dagen zoals World Vegan Day of andere evenementen waar je aan deelt wilt nemen. Gedaan? Mooi, nu heb je al een hoop content zonder dat je er iets voor hebt hoeven doen.
En dan komt nu een nog belangrijker deel. Want hoe mooi je voornemens ook zijn, en hoe geweldig je planeetreddende ideeën ook zijn. Er moet ook brood op de plank. En geld in het huurpotje. Dit dilemma is waar veel duurzame bedrijven mee worstelen. Je hebt een ideaal en wilt laten zien dat het ook anders en vooral groener kan. En dat het nog steeds leuk is als je groene keuzes maakt. Maar je moet ook winstgevend zijn. Zo werkt de wereld nu eenmaal.
Daarom ga je nu 3 of 4 promoperiodes in je contentkalender zetten.
In deze periodes ga je promoten wat je te bieden hebt. Dus waar jij geld mee verdient. Dit ga je onder de aandacht brengen en je laat mensen die jou volgen weten wat jij voor ze kan betekenen. Je hebt het hele verdere jaar om iedereen te vertellen wat je voor de aarde kan betekenen en wat je plannen zijn om dit samen te doen, maar nu mag je even de spotlight op jezelf zetten. En geloof mij, je bent niet irritant of opdringerig. Dit idee zit meestal in je eigen hoofd en mag je gerust opzij zetten.
Dus schrijf op wat en wanneer jij je producten/diensten/plannen gaat promoten.
02 // Plan de aanloop naar je promoperiode
Zie het als een warm-up voordat je fanatiek gaat sporten. Eerst zorgen dat die spieren warm en soepel zijn, dan pas kun je er vol voor gaan. Zo is het ook met je lezers en volgers. Als je plots begint met een aanbieding of service aanprijzen, dan is de kans groot dat ze zo doorlopen. En dan loop jij een blessure op.
Dus hoe zet je nu de aanloop in? Dat doe je door minstens vier weken van tevoren het al over je promo te hebben. Zonder dat je probeert te verkopen.
Als ik bijvoorbeeld een e-book voor je contentplanning zou willen promoten, dan ga ik van tevoren uitleggen waarom content marketing onmisbaar is in ieder bedrijf. En ik zou uitleggen dat dankzij AI content marketing nu nog belangrijker is. Ik kan uitleggen over hoe SEO helpt om zonder ook maar iets te hoeven doen, bezoekers naar je website te krijgen en als je diensten aanbiedt klanten te werven. Snap je?
Je gaat mensen opwarmen voor wat jij te bieden hebt. Misschien ben je heel bescheiden. Of zet je jezelf of wat je te bieden hebt niet graag in the picture. Maar bedenk ook dat die volgers jou niet voor niets volgen. Ze willen van je horen. Ze geloven in jouw idee. En ze willen samen die planeet een stukje groener maken. En daar mag jij ze bij helpen. Daar had jij een goed idee voor en daar ga je nu alles over vertellen.
Nu heb je eigenlijk je contentstrategie bepaald. Gefeliciteerd! Goed bezig. En dan gaan we nu de rest invullen.
03 // bedenk wat je contentpijlers zijn
Content pillars. Cornerstone content. Hero, hub enzovoorts. Allemaal woorden die precies hetzelfde betekenen. Je gaat nu bedenken waar je het over wilt gaan hebben. That’s it.
Ik schrijf bijvoorbeeld over schrijven, over content marketing, en over SEO. Onder deze paraplu vallen weer kleinere onderwerpen zoals contentplanning, blogs en emailmarketing.
Misschien heb jij een duurzaam kledingmerk. Dan kun je schrijven over slow fashion, over duurzaam omgaan met kleding, en over zero waste. En onder deze noemers kun je weer kleinere onderwerpen hangen. En zo krijg je plots een heleboel om over te schrijven. Zo veel dat je het waarschijnlijk niet redt met een heel jaar.
In je contentkalender staan al de belangrijkste data, hier hou je rekening mee als je iets gaat maken. Je schrijft bijvoorbeeld niet in de winter over duurzame bikinimerken. Of in de zomer over vegan winterjassen. Het is gewoon een kwestie van je boerenverstand gebruiken, niets bijzonders.
Et voilà. Je contentplan ligt zomaar in ene voor je neus. Hoe lekker is dat?
Wil je meer inspiratie voor onderwerpen voor in je contentplan? Lees dan dit artikel: Vul in 1 uur je contentkalender voor 3 maanden
Lekker hoor: je contentplanning geregeld
Valt mee toch? Meestal denken we veel te ingewikkeld en stellen we het maar uit en uit en uit, terwijl het eigenlijk binnen een middagje is geregeld. Natuurlijk moet je nu nog de invulling eraan geven in de vorm van blogs, emails en social media. En dat kost ook tijd: eerlijk is eerlijk. Maar de basis ligt er. Goed gedaan.
En weet je wat de voordelen zijn van deze content marketing onderdelen? Blogs leveren bezoekers naar je website als je ze goed instelt qua SEO. Doe je het goed, dan kost het je nauwelijks nog moeite daarna. Email levert het meeste geld op. Voor iedere euro die jij in je emailmarketing stopt krijg je er veertig terug. En social media is een manier om onder de aandacht te blijven. Mensen worden er weer even aan herinnert wat voor moois jij aan het doen bent. En zo hebt je een prachtige mix voor je mooie plannen om op voort te borduren.
Kun je wel wat hulp gebruiken bij je contentplanning? Copy that. Stuur me een berichtje, klik hier.