Een duurzaam merk is zoiets als een eeuwenoude boom, Die krijg je niet zomaar omver en hij gaat generaties lang mee. Wist je dat je ook je merk of je missie op een duurzame manier kan opbouwen? IK geef je drie zaadjes die je hiervoor kan planten.
Ik heb planten die ik al meer dan 20 jaar heb. Ik weet niet of ik dan de claim mag maken groene vingers te hebben – dat zou je aan een gediplomeerde groene vingers expert aka tuinman moeten vragen. (noemen we ze nog tuinman? of heeft ook de tuinman een transformatie moeten ondergaan net als de schoonmaker die interieurverzorger werd en de slijmerige verkoper die nu bij je aanklopt vermomd als account manager???)
Anyway, als je een plant goed verzorgd dan blijft hij leven. Zo simpel is het. Hetzelfde geld voor kinderen mocht je die hebben (heb je dan vlees vingers? Ooh horror) Goed verzorgen betekent een lang leven. Vraag het maar aan mijn bananenplant – hij voelt zich al jaren happy door het wekelijkse wellness momentje dat hij van mij krijgt.
Maar er is toch een maar. Want je moet wel een beetje opletten wat je doet. In plantenlingo betekent dat zoiets als: hij moet op de juiste plaats staan, hij moet precies genoeg water krijgen, en af een toe een beetje liefde en voeding.
Je bizz is niet anders. Die heeft ook aandacht nodig en als je de juiste dingen op de juiste plaats zet dan zal hij ook jaaarrreeen meegaan en alleen maar blijven groeien. En dan heb je een duurzaam merk.
Om jou die groene bizz vingers te geven heb ik deze week 3 tips of zaadjes die je vandaag nog kan planten en waar je grote hoogtes mee kan bereiken (mijn bananenplant kietelt het plafond inmiddels).
Zaadje 1: Zet hem op de juiste plek, oftewel maak een website
Met een website hoef je niet tegen de algoritme goden te vechten, met een website ben je altijd online ook als alle social media staakt, met een website bepaal jij wat er gebeurt. Want hij is van jou en helemaal van jou alleen.
En dat is als een plensje water over die plant waarbij de aarde scheuren laat zien omdat hij iets te lang droog staat. Die website kun je helemaal inrichten zoals jij wilt, alles blijft staan, je kan altijd iets aanpassen als je denkt dat dat beter bij je bedrijf past en je kan jezelf erin verstoppen – jouw personality, jouw ding, jouw passie.
Met een website heb je 100% controle.
Ben je nog niet helemaal tevreden met je website, of heb je gewoonweg ordinaire websiteschaamte (spoiler: je bent niet de enige) of weet je niet waar je beginnen moet? Dan heb ik de Website Content Planner voor je. Ik heb mijn tien jaar ervaring erin gestopt zodat jij met trots die website van de daken kan schreeuwen. Bekijk hem hier.
Zaadje 2: Voed hem regelmatig – met een blog
Dat is goed voor de SEO en voor een persoonlijke connectie met je lezer (klant).
Sterker nog, een blog is waarschijnlijk het slimste dat je voor je bedrijf kan doen. Het kan je namelijk heel veel opleveren tegen relatief weinig moeite – je hoeft alleen regelmatig iets te schrijven. En zelfs als schrijven niet helemaal je ding is, kun je nog steeds een fatsoenlijk blog opzetten.
Bloggen (of nuttige artikelen schrijven) heeft een paar strepen voor op de rest:
01 // en waarschijnlijk de meest geliefde, het is heel goed (lees: het beste) voor je SEO. De positie die je inneemt in de zoekmachines.
Met een blog word je gewoon sneller gevonden. Meer hoeven we niet te zeggen. In dit artikel vind je de data en cijfers die je precies hetzelfde vertellen.
Zelfs al heb je een goed lopend YouTube kanaal dan is het alsnog een goed idee om die video’s om te zetten in een blog. Gebruik dan je transcript om een blog van te maken.
02 // een blog wordt alleen maar beter. Echt waar, net als die prachtige bananenplant van mij binnenkwam als een lief schattig baby plantje die nog niet zo goed wist wat hem te wachten stond en nu staat te pronken zodra er iemand langskomt.
Door je blog wordt je website alleen maar beter gevonden over de jaren heen. Je blog laat je website groeien als pootaarde. En je hoeft er nauwelijks iets voor te doen, want die artikelen heb je al geschreven – jaren terug. Oh wat heerlijk, ik noem het je bizz runnen in hangmatstijl.
Wil je meer weten over hoe je deze hangmatstijl toepast op je eigen (toekomstige) blog? Shop dan het Duurzame Teksten eBoek, dan leer ik je in 5 simpele stappen hoe jij je blog voor je kan laten werken (terwijl jij in je hangmat een boekie ligt te lezen).
03 // Zoals Meg Ryan al in You’ve got Mail zei: “above all it ought to begin by being personal.”
Enter: het blog. Een blog kun je in drie categorieën delen:
- waardevolle content – leer je lezer iets (het liefst iets waar hij ook op zit te wachten)
- entertainment – spreekt voor zich. Maak ze aan het lachen, huilen, fronsen.
- promoot – ook hier is je blog uitstekend voor. Hier kun je verkopen zonder sleazy, slimy salesjargon.
Tom Hanks en Meg Ryan wisten wat ook belangrijk was: You’ve got Mail.
Zaadje 3: Geef hem ook wat aandacht – begin een emaillijst
Wist je dat…
- 93% van de mensen dagelijks hun email openen
- je 40 euro terugkrijgt voor iedere euro die je in je lijst stopt
- je emailmensen je echte fans zijn
Inbox overkill is een welvaartsziekte – oké, niet een echte, maar wel een echt probleem voor heel veel mensen. Je inbox loopt over van de mails. Zoveel dat je het niet kan bijhouden. En al helemaal niet de tijd hebt om alles te lezen.
Dus … als iemand zich inschrijft voor jouw emails dan moet hij wel graag van je willen horen. Dan is hij benieuwd wat je te zeggen hebt. En is de kans veel groter dat je uiteindelijk zaken kan doen.
Vroeger was je penvrienden – nu ben je mailvrienden.
Benader je mails daarom ook zo. Alsof je tegen een vriend praat met waardevolle tips. Ga niet verkopen, verkopen, verkopen. Daar zit niemand op te wachten en dan zijn ze zo weer weg, maar je hebt nu de kans om weer op een persoonlijke manier bij iemand binnen te komen – de inbox.
Als je wilt dat je bedrijf inderdaad het plafond gaat bereiken en staat te bloeien als een paar verse lelies in een vaas (mijn lievelingsbloemen samen met Dahlia’s) dan is een maillijst onmisbaar. Zelf gebruik ik ConvertKit hiervoor. Maar er zijn inmiddels legio opties.
Net als je website en je blog is je maillijst het meest duurzame stukje marketing van je bedrijf. Je bepaalt de ervaring, je kan personality toevoegen als pokon en je kan eindelijk die echte connectie maken die je lezers zo graag willen vinden – zelfs al liggen al je social kanalen plat en heeft Facebook z’n laatste oortje versnoept.
Dit was mijn les plantenkunde en ‘hoe zaai ik succes in mijn bedrijf zonder gek te worden’ – als je deze 3 zaadjes deze week nog plant dan hoor ik je over een paar jaar nog juichen. Want dit is de beste potgrond om je bedrijf te laten groeien zonder alles altijd en overal te hoeven doen.
Je planten zullen je er dankbaar voor zijn.
Vandaag heb ik 3 tips met je gedeeld om je bedrijf te laten groeien als prachtige planten en een duurzaam merk op te bouwen. Als je er zeker van wilt zijn dat je content marketing strategisch geschreven en opgezet is om je bedrijf vooruit te helpen, weet dan dat ik momenteel nieuwe klanten aan mijn bar toelaat voor een content cocktail (custom merk- en contentstrategie) bij taverne’s teksten.