Geef je homepagina een mini make-over

Je homepagina is (naast de over ons pagina) hoogstwaarschijnlijk de meest bezochte pagina van je website. De meeste mensen die jouw website bezoeken zullen het eerste op deze pagina komen.

“Je moet ze graag houden,” zei een vriendin van mij altijd.  

Wat zoiets betekent als: je homepagina moet smaken naar meer. Want je wilt natuurlijk dat je lezer blijft op je site en jou beter leert kennen. Zie het als de voortuin van je huis. Als die een puinhoop is of je kan nauwelijks herkennen wie er woont dan is de kans klein dat mensen die naar jou op zoek zijn, ook daadwerkelijk aanbellen. Hoe maak je je website homepage aantrekkelijk?  

Aan het einde van dit blog heb jij 4 actiepunten waar je gelijk mee aan de slag kan om je website homepage een mini make-over te geven.  

1. Een simpele navigatie  

Less is more. Schiphol Airport wordt gezien als een van de prettigste luchthavens die er zijn. Waarom? Vanwege de duidelijke navigatie. Stel je voor je loopt een luchthaven binnen en je wordt gelijk gebombardeerd met knipperde pijlen en legio borden. Ik zou me omdraaien en gelijk weer weglopen …  

Met de navigatie van je website homepage is het niet veel anders. Keep it stupid simple. Hoe meer keuzes lezers hebben, hoe ingewikkelder het wordt voor ze, hoe eerder ze weg zijn. Probeer niet meer dan 5 opties te geven. En verschuif de rest naar de footer van je website (dit is de onderste balk).  

Onderzoek heeft ook aangetoond dat mensen in een F-patroon lezen op het internet. Hier komt de clue: helemaal rechts in de bovenhoek moet je grootste moneymaker staan! Heb je een shop? Eindig dan je navigatiebalk met de link naar je shop. Wil je dat mensen contact met je opnemen, laat dit dan de laatste link zijn.  

En dan is er nog above the fold …  

2. De Headline  

Get clear, not clever. David Ogilvy (een zeer bekende naam in de reclamewereld) zei: 8 van de 10 mensen lezen je headline. Dat betekent dus dat maar 2 van de 10 mensen de rest van je pagina lezen. Ouch!  

Je headline is eigenlijk het naambordje dat aan de gevel van je huis hangt. Hier kunnen mensen zien of ze aan het juiste adres zijn of niet.  

Dit is dus geen plek om je woordkunsten tentoon te spreiden of te laten zien hoe groot, interessant of chic je vocabulaire is. Dit is de plek voor: tell it like it is.  

Laat je lezer niet alleen weten wat je doet, maar laat je lezer weten wat je voor hen kan doen. Welk probleem los je op? Wat voor waarde bied jij voor je lezer? Met andere woorden: zet in de headline je lezer (doelgroep) centraal.  

SEO tip: Gebruik je SEO zoekwoorden in de titel en de meta description van je homepagina. En zorg dat je bezoeker verder wil lezen.  

3. Het raamwerk 

Dan heb je je toekomstige klant zover gekregen om te blijven op je homepage, en wat dan? Het is alsof je lezer heeft aangebeld en nu loopt hij je gang in, je ontvangsthal. Je kan hem daar plompverloren laten staan of …  

… je leidt hem rond en geeft hem een warm welcome.  

Het laatste? Dat dacht ik ook. Zie het raamwerk (wireframe) van je homepage als je rondleiding. Laat je lezer zien wat jij allemaal in huis hebt en voor hem kan betekenen. Wanneer ik met klanten werk voor hun webpagina’s gaan we hier uitgebreid op in, maar voor nu laat ik de simpele versie zien.  

Niet iedere lezer is hetzelfde. En niet iedere koper is in hetzelfde stadium als ze jouw website op wandelen. Hoe hou je daar nu rekening mee?  

Je bent geneigd om te verkopen op dezelfde manier als jij koopt. Het ene mens voelt zich nu eenmaal aangetrokken tot het mooie verhaal, terwijl de andere gewoon de keiharde cijfers wil zien. (Ik vind zelf het Herrmann Whole Brain Model een goed middel om dit te begrijpen).  

Daarom is het belangrijk om verschillende onderdelen op te nemen op je homepage:  

  • Je pakkende headline 
  • Wat je doet  
  • Het probleem dat je oplost  
  • Wat jou uniek maakt / je USP 
  • Social proof I + II 
  • Je proces / product  
  • Je pitch 
  • De footer 
  • Een CTA

Pro-tip

Je homepage heeft 2 doelen:

Je lezer vertellen wat de volgende stap is en een duidelijke navigatie geven  

4. Rule of one  

One idea. One offer. One client. Dit is de Rule of One. Om het anders te zeggen: stay razor focussed.  

Het principe van de rule of one is dat je op een webpagina 1 idee neerzet, 1 product/service aanbiedt, aan maar 1 persoon. Dit zorgt ervoor dat je boodschap op maat gemaakt is voor je lezer. Je kan je voorstellen dat je iemand van 20 anders aanspreekt dan iemand van 50.  

Is je doelgroep breder? Dat is geen probleem. Maar zorg er dan voor dat je deze groepen apart aanspreekt in een apart blok en eventueel ook leidt naar verschillende pagina’s. Deze regel wordt niet alleen toegepast voor webpagina’s maar eigenlijk voor al je marketinguitingen. Van reclamecampagnes tot blogs.  

Bonus-tip: Test! Test! Test! Vergeet alle regeltjes, alle aannames en alle must-do’s. Iedere doelgroep is anders en wat voor de een werkt, is een flop voor de ander. Met testen kom jij erachter wat jouw doelgroep wil.  

Conclusie 

Met een duidelijke, aantrekkelijke homepagina waar je rekening houdt met verschillende verkoopstijlen creëer jij een warm welcome voor je lezer waar hij graag verder wil lezen. Dit zijn natuurlijk maar een paar tips. Wanneer ik met klanten werk aan hun webpagina’s zetten we iedere pagina apart in kaart. Ik hoop dat jij met deze tips direct aan de slag kan om je website homepage een mini make-over te geven.  

Heb je een paar actiepunten toegepast? Laat hieronder in een comment je url achter en ik kijk met je mee!  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *