Niets te schrijven? Zo kom je op nieuwe ideeën

Al de content marketing in je bedrijf heeft die constante flow van nieuwe ideeën nodig. Voor je blogposts, je social media captions, je email copy, je video’s, de lijst is eindeloos. En je weet dat je iedere week moet blijven produceren anders …

… word je niet gevonden, bereik je niet die ideale klant en loop je 67% kans mis dat je je lezer omzet in een klant.

Maar al dat content maken vraagt heel wat inspiratie.   

Tja … waar vind je die inspiratie?  

Inspiratie is overal zeggen ze weleens: maar waar begin je? Met niks doen en uit het raam turen? Dat kan. Met lezen en nog eens lezen? Dat kan ook. Met een braindump van al je gedachten? Dat kan weer.  

Eigenlijk kun je niet zeggen: ‘ik heb niets te schrijven.’  

Je moet die content marketing ideeën gewoon nog even bedenken. En dat is niet lastig. Weet je waarom? Jij vindt niet de ideeën, ze vinden jou. Je moet er gewoon voor openstaan en dan komt the magic:  

“That’s the great secret of creativity. You treat ideas like cats: you make them follow you.” – Ray Bradbury 

Bij ons thuis spreken we een ietwat vreemde taal, namelijk: kattentaal. Een soort creatief met taal maar dan met katten in de hoofdrol. Voor ons niets vreemds, voor anderen … nou … soms wel …

De schooljuf van mijn moeder snapte er bijvoorbeeld niets van. Met een zwaai van de arm en twee aaneen gebrouwen wenkbrouwen werd mijn oma op het matje geroepen en gevraagd waarom Jet af en toe van die vreemde woorden gebruikte. ‘Dat is kattentaal,’ zei mijn oma. En haalde haar schouders op.

Of je je creativiteit nu bij je huisdier vindt of heel ergens anders, dat maakt niet uit. Hier zijn 7 tips om altijd wat te schrijven te hebben. .  

Geef je creativiteit benen

Wie af en toe de benen neemt zal ook zijn creativiteit vrij laten lopen. Onderzoek van Daniel Schwartz en Marilly Oppezzo heeft aangetoond dat af en toe opstaan tijdens het werk, al is het maar om naar het koffie-apparaat te lopen, je creativiteit met 60% kan verhogen.

Het maakt hierbij niet uit of je nu naar buiten gaat of binnen blijft, het is de beweging zelf die je creativiteit in beweging zet. En niet alleen onderzoek van deze twee heeft dit aangetoond. Er zijn talloze onderzoeken die deze bevindingen onderschrijven, zoals het onderzoek van cognitief psycholoog Lorenza Colzato dat werd gepubliceerd in Frontiers in Human Neuroscience,

‘Gedurende langere tijd sporten leidt tot een toename van oxygenatie en van het glucosegehalte in de voorste hersendelen’, aldus cognitief psycholoog Lorenza Colzatode. ‘Dit brengt voordelen met zich mee voor het denkvermogen, het bestuurt het werkgeheugen en houdt het up to date.’

Verleg je grenzen, Reis

Niets zo stimulerend als een verandering van omgeving. Je ziet nieuwe dingen. Je ruikt nieuwe dingen. Je doet nieuwe dingen. Al je zintuigen staan open en alles is spannend. Dit zorgt ervoor dat je hersenen allerlei nieuwe synapsenverbindingen gaan maken wat weer leidt tot meer creativiteit.

Het is wetenschappelijk bewezen dat reizen de congnitieve fexibiliteit stimuleert. En synapsenverbindingen die worden gemaakt diep in het brein komen te liggen, de onvergetelijke indruk zeg maar. En die (ver)werk je dan weer.

Ordinaire namen zijn er groot mee geworden. Zo liet Ernest Hemmingway zich inspireren door Spanje en Frankrijk, Mark Twain drukte op zijn creatieve knoppen tijdens een zeiltocht op de Mediterraanse Zee en ook hedenhaagse schrijvers snuiven graag wat creativiteit op in een buitenverblijfje.

“Nieuwe geluiden, geuren, smaken en sensaties activeren nieuwe synapsen in ons brein, en bieden onze geest dus de kans zichzelf nieuw leven in te blazen”, zegt Adam Galinsky, expert op het gebied van reizen en de connectie met creativiteit.

Lees en luister

Wie inspiratie zoekt, zoekt het vaak bij een ander. Je bent elkaars inspiratie. In elkaars creaties bekijk je de wereld door andersmans ogen, dit vergroot je wereld en laat je kijken door ‘die andere bril’.

Het is niet voor niets dat creativelingen vaak beschikken over complete bibliotheken, veel kunst aan de muur of regelmatig te vinden zijn in musea of bij een kunstgallerij.

Zorg voor achtergrond ‘muziek’

Wie graag net als ik een saai muf kantoor inruilt voor een koffietentje of een hippe strandtent heeft geluk. Een achtergrondgeluid van zo’n 70 decibel laat de creatieve sappen rijkelijk vloeien. Wat geroezemoes, een ruizende zee, het malen van echte heerlijk geurende koffiebonen; het komt allemaal je creativiteit ten goede. Cafégeluiden op bestelling? Kijk dan eens op de site van Coffitivity.

Met pen en papier

Ik advoceerde er al eerder voor: pen en papier gebruiken heeft enorm veel voordelen. Buiten dat het je empathisch vermogen ten goede komt, je woordenschat enorm vergroot, je leert je eigen gevoelens onder woorden te brengen, je zorgvuldig je woorden leert kiezen; zorgt het er ook voor dat er orde in de chaos van overmatige prikkels komt.

We worden gebombardeerd met informatie, 24-uur per dag als we willen. Omdat onze hersenen niet al deze informatie in een keer kan filteren en ordenen maakt het keuzes; dit moet je onthouden, de rest mag je vergeten.

Maar zodra je pen op papier zet en je al deze informatie van je af schrijft, dan kun je er wat mee. Zelfs de info die door de mazen van je geheugen heen is gegelipt komt weer naar boven en mag zich deze keer nuttige informatie noemen. En door het op te schrijven kun je er bovendien afstand van nemen, wat ruimte in je hoofd geeft, orde schept en een frisse blik.

Dagdroom

Creativiteit moet je de ruimte geven, de vrijheid. Door op de pauzeknop te drukken en door eens lekker stom voor je uit te staren zet je ongemerkt je hersenen op nieuwe paden. Heden, verleden en toekomst komen elkaar tegen in overwachte hoeken. Dagdromen verschilt in essentie niet zoveel van dromen.

Want ook tijdens de lange pauze worden alle gebeurtenissen van de dag vermengd met onverwachtte herinneringen. Daarom droom je vaak de meest onsamenhangende dingen. Maar in die vreemde mix zitten de meest rare én de meest originele ideeën. En misschien zit hier nu net je unieke concept tussen.

Dus pak die warme chocomel met slagroom in de hand, ga zitten voor de open haard of gewoon op de bank met je ogen dicht. Je bent niet aan het niksen, je bent hard aan het werk. Je (dag)dromen aan het waarmaken.

Verveel je

Het klinkt misschien vervelend, je vervelen. Maar verveling heeft niet alleen vervelende gevolgen. Een flinke dosis verveling zet je namelijk ook aan het denken. Je gaat je inspanningen meer waarderen en het zal je daardoor juist harder en met meer verve aan het werk zetten. Een soort omgekeerde psychologie.

Dus wanneer je je verveling omzet in creativiteit, verspil nooit meer een moment.

Kijk eens met andere ogen

Wie zegt dat een deurknop een deurknop moet zijn? En wie heeft voorgeschreven wat je precies met een regenpijp moet doen? Als je anders naar dingen gaat kijken, zul je veel meer zien.

Straatkunstenaars zijn daar meesters in. Een stoeptegel veranderd binnen een paar uur in een beenbrekend gat in de grond. En een muur kan zo maar een deur naar het paradijs worden.

Zie de wereld opnieuw, alsof je haar nog nooit eerder had gezien. En je brein zal nieuwe connecties maken en je creativiteit de vrije loop laten. Hele kunststromingen zijn op dit principe gebasseerd, denk bijvoorbeeld aan het Russisch Formalisme.

“Geen enkele grote kunstenaar ziet de dingen ooit zoals ze zijn. Wanneer hij dat deed, was hij niet langer een kunstenaar,” Oscar Wilde.

Verplicht niets doen, droom maar wat weg, doe waar je zin in hebt en kijk eens om je heen. Dat klinkt als een recept made in heaven. Maar ook creativiteit is hard werken, er de tijd voor nemen en zorgen dat jij op jouw eigen creatieve knoppen drukt. Er is nog nooit iemand slapend rijk of briljant geworden. Toch als jij weet wat bij jou de meeste crea naar boven haalt dan moet je dit simpelweg de ruimte geven en blijvend stimuleren.

“De kunst eist van de kunstenaar geen talent, maar werken,” Stanislaw Jerzy Lec.

Ben je klaar om je nieuwe content in een briljant maar superrelaxt contentplan te zetten? Download dan mijn Duurzame Teksten Playbook – voor je meest relaxte contentstrategie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *