8 copywriting tips voor duurzame startups

Iedereen kan schrijven, toch? Tot je cursor maar blijft knipperen op je scherm. Of je na een uur denkt: is dit het nou? Om je een eindje op weg te helpen heb ik hier de 8 belangrijkste copywriting-tips voor je op een rijtje gezet.

1. schrijf zoals je praat

Niets is zo moelijk leesbaar als een stuk vol vakjargon en ‘dure’ taal. Voor jou is het misschien heel leesbaar, maar voor een niet-kenner is het als het lezen van de ingrediënten op het wasmiddelenetiket. Abracadabra. Dus tenzij je schrijft voor specialisten die net zo thuis zijn in jouw vakgebied als jij, houdt het simpel. Doe net of je het vertelt aan een vriend(in) die een heel ander beroep uitoefent.

2. gebruik alinea’s

Hak je tekst in stukken. Dat leest een stuk makkelijker. Een grote lap tekst is een grote brei voor het oog en een schrik voor het hart. ‘Moet ik daaraan beginnen? Dat allemaal lezen?’ denkt de lezer. Maak er kleine stukken van en je neemt je lezer stap voor stap door je betoog. En dan komen we gelijk bij punt twee:

3. geef je tekst ritme

Overal zit ritme in, ook in je tekst. Gebruik daarom een zin of zes à zeven per alinea, meer hoeft niet. Dan blijft je je tekst lekker leesbaar en houd je de aandacht van je lezer vast. Het leest heerlijk weg als je zinnen niet allemaal even lang zijn, maar sommigen kort en krachtig en andere juist lang met gebruik van komma’s. En dan is er nog de zin die ertussenin zit. Wissel deze af en je hebt een lekker ritme in je tekst.

4. gebruik tussenkoppen

Het klinkt misschien onvriendelijk, maar een webtekstlezer scant eerst voordat hij gaat lezen. Je hebt dus ongeveer 3 seconden om je tekst te verkopen. En dat doe je met (tussen)koppen. So make em count. Zorg dat je lezer weet waar je tekst over gaat alleen maar door goed gebruik van (tussen)koppen en laat de tekst natuurlijk aansluiten op zijn eigen hoedje.

5. schrijf een sterke intro

Oh die intro. Het meest veelzijdige stukje tekst, maar gelijk ook het moelijkst om te schrijven. Het moet de lezer pakken, grijpen en vasthouden. Het moet de lezer verassen. Het moet de lezer alles vertellen in een paar zinnen. Het moet, het moet , het moet… Zoveel moeten voor zo’n klein stukje tekst. Hier zijn een paar tips:

  • gebruik iets actueels
  • gebruik een anecdote
  • humor wint altijd
  • stel een prangende vraag
  • maak het heel persoonlijk

6. wees jezelf (dus origineel)

Er is niemand zoals jij. Wees jezelf er zijn al zoveel anderen. Because I’m worth it. Unique starts with U. Je wordt ermee doodgegooid en ze zijn allemaal tijltje waardig deze clichés, maar ik ga je toch vertellen om vooral jezelf te zijn. Heb je nog moeite met je eigen toon vinden? Binnenkort schrijf ik een ander blog speciaal over dit onderwerp. So stay tuned.

7. vermijd clichés

Je hebt je vast doodgeërgerd aan de eerste zinnen van de vorige alinea. Allemaal clichés. Ze mogen dan vaak een kern van waarheid in zich hebben, maar ze zijn zo grijs gebruikt en uitgepoept dat het gewoon een open … is. Precies, je weet gelijk wat er komen gaat. Vermijden dus, die clichés.

8. houd je doelgroep in gedachte

Weet voor wie je schrijft. 5 jaar, 25 jaar, 50 jaar. Man of vrouw of… Gezin of vrijgezel. Specialist of leek. Houd je lezer in gedachte. Creëer een beeld in je hoofd. Misschien kun je hem zelfs voor de geest houden en letterlijk voor hem schrijven. Dat zal’ie vast leuk vinden.

Wil je je teksten door een expert laten schrijven? Zodat jij tijd over hebt voor de dingen waar je echt goed in bent. Of wil je gewoon zeker weten dat je tekst goed geschreven en SEO-vriendelijk is? Neem dan nu contact met mij op. Dan doe jij waar jij goed in bent en ik waar ik goed in ben 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *