De 5 vragen die je homepage moet beantwoorden

We gaan een spelletje WIE BEN IK spelen. Je weet wel, waarbij je een post-it op je hoofd geplakt krijgt met een naam of woord erop en je moet raden wie je bent.  

Alleen nu ga je hem spelen met je potentiële klant/lezer.  

Je lezer krijgt jouw naam (of die van je bedrijf op zijn hoofd gepost-it) en nu moet hij uitleggen wie je bent en wat je doet.  

En? En? Heb je de WIE BEN IK-test doorstaan? Vertel, wat zei je lezer??? 

Als hij nu haarfijn en zonder pauze antwoord heeft gegeven: Chapeau! Zo niet, dan ben ik er om je een handje (of woordje) te helpen. 

Als je het niet simpel kan uitleggen, begrijp je het zelf niet goed genoeg. – Einstein

Deze week leer ik je de 5 belangrijkste vragen die de homepage van je website moet beantwoorden. Geen gefrummel meer met woorden, maar duidelijke website copy waarna iedereen kan uitleggen wie je bent en wat je doet en jij weet precies wat er op de home van je website moet komen te staan.

Zo schrijf je een goede homepage.

Dit zijn de vragen: 

  • Wie?  
  • Wat?  
  • Waarom? 
  • Waarheen?  
  • Wat nu?  

1. Wat kun jij voor mij doen? 

What’s in it for me? Dit wordt ook wel de spotlight methode genoemd. Richt de spotlight op je klant, en niet op jezelf. Een klant wandelt niet jouw website op met de gedachte: jeetje ik ben benieuwd wat voor geniaal iemand er achter deze website zit.  

Dat willen we stiekem natuurlijk het liefste. Maar de kans is VEEL groter dat je klant een probleem in Google heeft ingetikt en nu een oplossing zoekt.  

Zet dus die spotlight op je lezer en hoe jij hem het beste kan helpen. Marie Forleo legt het ook nog even voor je uit: 

2. Wie ben je? 

Hier komt je Brand Story in het licht. Wat is je verhaal of als je een bedrijf bent, wat is je missie en wat zijn je waarden? En een Brand Story heeft een element dat het aller- aller- belangrijkste is: herkenbaarheid.  

Schrijf niet: ik ben die en die en toen…  

Of: al van kleins af aan…  

Of: ondernemen zat er altijd al in bij mij…  

Maar laat zien hoe jij bij je klant bent gekomen. Het moment waarop jij dacht: ja, ZO kan ik deze mensen het beste helpen. En gebruik voorbeelden uit je dagelijkse leven. Paint a picture.  

Neem bijvoorbeeld Marcel’s Green Soap: Marcel legt uit hoe zijn eigen puberdochters hem op de vingers tikte en wijste op de stapels plastic die zich ophoopten in de keuken en badkamer. Dat kan toch niet, pap. Herkenbaar? Dat denk ik wel. Menig ouder (want ja dit is nog steeds de plasticafval-/ wegwerpgeneratie) wordt door kinders terechtgewezen op het gebied van milieu en plastics.  

Wees eens eerlijk, wijzen jouw kinderen je soms ook op je afvalfoutjes en millieuzondes?  

3. Waarom moet ik voor jou kiezen? 

Nu mag je een beetje reclame maken. Want vertel wat je voor producten verkoopt, wat voor diensten je aanbiedt, maar ook wat de voordelen van deze producten zijn voor je lezer.  

Als het goed is heb je al het nodige voorwerk gedaan en weet je dat er vraag is naar jouw dienst of product. Dus kun je nu met vol zelfvertrouwen laten zien wat je bedacht hebt om je lezer verder te helpen met zijn probleem of wens.  

4. Waar moet ik nu heen?   

Okay, you got me. Ik denk dat jij degene bent die mij gaat helpen. Give me the details. En toen …  

… CRICKETS.  

Oftewel, niets. Laat je lezer nooit een doodlopende steeg inlopen. Maar vertel wat hij verder moet doen. En daar hebben ze iets heel handigs voor bedacht, namelijk …. (drumroll, please)  

De CTA. Die leuke buttons.  

Gebruik ze! Om je lezer de weg te wijzen, bij de hand te nemen en naar de volgende pagina te leiden. Zo ontstaan er ook onderlinge links tussen je webpagina’s wat weer goed is voor de SEO. En je hebt altijd een open einde aan het einde van de straat.  

5. Wat nu?  

Geef je lezer een reden om te blijven plakken op je website.

Zit je op social media? Laat me links zien.  

Heb je een blog? Link ernaar.  

Heb je nuttige en praktische downloads? Breng je lezer naar de pagina.  

Zit je ook op YouTube? Laat zien.  

Doe je iets bijzonder wat niemand doet? Nog mooier! Show it off!  

Wie ben je? Het kan zijn dat je het antwoord op deze vraag zelf nog niet eens weet. Laat mij je dan helpen, ik heb speciaal een stappenplan bedacht om je te leiden naar jouw eigen unieke online persoonlijkheid.  

Pro-tip:

Schrijf je webteksten in een Google Doc of in Word en niet direct in WordPress of welk platform je ook gebruikt. Dan kun je veel geconcentreerder aan de slag.  

Heb je de antwoorden? Zijn al je post-its gevuld? Het antwoord op deze vragen geeft je lezer een solide eerste indruk en bouwt vertrouwen op. Want je wilt natuurlijk werken aan die know/like/trust-factor. En dit, my friend, is stap 1.

Stap 2 is je Brand Voice. Hierover schreef ik vorige week meer. En als ik met klanten werk dan wordt hier uitgebreid op ingegaan. Ik heb ook een vereenvoudigde versie gemaakt die je zelf in kunt vullen en waarmee je jouw online stem nog meer persoonlijkheid kan geven. Download hem hier.  

Welke website homepage tip ga jij toepassen? Of is er iets waar je graag meer uitleg over wilt hebben? Laat het mij weten in een comment hieronder? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *