Dit zijn de 4 must-have webpagina’s voor je website

Maar vier webpagina’s nodig! Hoe dan?

Laat ik dit blog beginnen met een KISS. En dan bedoel ik geen lip smacker, nee, ik bedoel iets heel anders …  

KEEP IT STUPID SIMPLE  

Aka KISS.

Dit heet ook met de deur in huis vallen, wat ik vroeger nog weleens deed: met automatische schuifdeuren  ? . Alleen waren ze dan nog niet helemaal open en dan loop je met je snufferd tegen het glas aan… Maar dat is een heel ander soort kiss, en vooral een onbedoelde. En dat moet jij vooral niet doen, met je snufferd ergens tegenaan lopen en daarom: KEEP IT STUPID SIMPLE.  

Of anders gezegd: Keep It Simple, Stupid.

Webteksten schrijven les 1.  

In dit blog leer ik je enkele principes van het teksten schrijven voor je webpagina’s en wel: de 4 basis webpagina’s die iedere website nodig heeft.  

Contact  

We doen het vandaag achterstevoren en beginnen bij je contactpagina, ook wel je helphub.  

Je lezer heeft enkele pagina’s van je website doorlopen of heeft je gevonden via een social kanaal en wil nu graag contact met je opnemen. Woehoe!  

Maar…  

Dit betekent nog niet dat je lezer al met je wil samenwerken of iets van je wilt kopen. Het kan ook zijn dat hij een vraag heeft of een voorstel of misschien wel een heel andere reden om contact met je op te nemen.  

Op deze pagina zet je het liefst je mailadres en een contactformulier, maar houd dit formulier kort en simpel. Als je een lang formulier wilt gebruiken, zoals ik ook graag doe, alleen zet ik dit formulier pas in als ik al verder ben in het proces met de lezer/klant ben.  

Het formulier op je contactpagina moet kort en bondig zijn.  

Nog een goede tip is om een FAQ (frequently asked questions) op deze pagina te zetten. In sommige gevallen scheelt dat weer een mailtje.  

Dit zijn de ingrediënten voor op je contactpagina: 

  • Een mailadres 
  • Een simpel en bondig formulier 
  • Een Faq 
  • Een inschrijfmogelijkheid voor je nieuwsbrief  

Services / product  

Het is best een eer als iemand interesse toont voor wat je doet of wat je te bieden hebt. Daar mag je best even van blozen als iemand je services of productpagina op wandelt en je wilt natuurlijk het liefste dat ze blijven. Maar dan … 

Je hebt 50 milliseconden om ze te overtuigen.  

Ik hoor je slikken. Never fear. A good formula is here. En bedenk: deze persoon toont niet voor niets interesse. Het aller- allerbelangrijkste om die eerste 50 milliseconden te overleven:  

Seal it with a KISS.  

Hou het ook nu belachelijk simpel. Gebruik als je je proces uitlegt bijvoobeeld het liefst maar drie stappen. Ook al heb je zo je best gedaan om een prachtig klantproces op te zetten waar je klanten ook echt dol op zijn, leg het uit in drie stappen. En zo simpel mogelijk. Met weinig woorden. En icons.  

A confused customer doesn’t buy.  

Een mooie formule voor deze pagina is AIDA. Of als je toch liever met een probleem begint gebruik dan PAS. En omschrijf – paint a picture – hoe het is om met jou te werken. Heb je een beeld dat dit prachtig laat zien, gebruik hem nu! 

De ingrediënten op een rij: 

  • Hou je proces zo simpel mogelijk 
  • Schep een beeld van hoe het is om met jou te werken 
  • En gebruik een formule om je woorden op de juiste plaats te zetten  

Dit is in een notendop wat er op deze pagina komt. Eigenlijk zijn het 16 punten (waarvan sommige heel kort zijn ?) die je werk met mij-pagina aftikt. Met klanten ga ik ze uitgebreid langs, maar om het ook nu simpel te houden geef ik je de shortcut.  

Over mij  

Oh that sweet about me page. Een van de meest bezochte pagina’s van je website. Kijk maar eens in je statistieken. Hier wil je dus best wat extra aandacht aan besteden.  

Deze webpagina kenmerkt zich door een ding: herkenbaarheid.  

Je zult vaak lezen of gelezen hebben dat je over mij-pagina niet over mij (jou dus) gaat. Maar dit is niet helemaal waar …  

Het gaat namelijk over jouw reis hoe jij bij je klant bent gekomen.  

Ik ga hier in een andere post uitgebreider op in, dit is namelijk je Brand Story. En je Brand Story is een van de fundamenten van je bizz. Hij bestaat uit drie onderdelen namelijk: 1. je origine verhaal (hoe je bent begonnen) 2. het moment waarop het lichtje ging branden (dit is wat ik moet doen) 3. en een goed verhaal waarin je je punt illustreert.  

Je over mij-pagina is ook onderdeel van je know/like/trust-factor. Mensen zijn je ergens tegengekomen; Pinterest, een Facebookgroep, mond-tot-mond (know) en willen nu meer over jou weten. Dat is best een bijzonder moment. Dit is namelijk het moment waarop je de know in een like ? kan veranderen.  

Om op te sommen:  

  • Zorg dat mensen zichzelf herkennen in jouw verhaal  
  • Zorg dat je Brand Story staat  
  • En zorg dat je de lezer hierna naar je services-pagina leidt 

Homepage

Je homepage is zo moeilijk om te schrijven omdat je bezoekers vanuit alle hoeken op deze pagina belanden en omdat ze allemaal in een ander stadium van de customer awareness zijn.  

Ik zal het in het kort uitleggen. Lemme give you a KISS 😘

  • Totally unaware – de lezer heeft geen flauw idee wie jij bent 
  • Problem aware – de lezer heeft een probleem wat hij ingetikt heeft  
  • Solution aware – de lezer weet wat hij nodig heeft, maar niet dat jij de oplossing hebt.  
  • Product aware – hij weet wat je verkoopt. Moet hij bij jou zijn of toch een ander? 
  • Very aware – Yup. Jij hebt de oplossing. Vertel me waar ik heen moet. 

Dit model is gebaseerd op Eugene Schwartz en zijn allombekende boek Breakthrough Advertising .

Met al deze “type” lezers moet je rekening houden op je homepage. Dat is nogal wat. In een vorig blog ben ik dieper ingegaan op de webteksten schrijven voor je homepage.  

En vergeet dit niet voor je webpagina’s  

Al je webpagina’s hebben twee dingen gemeen: ze moeten allemaal een doel hebben en SEO-zoekwoorden.  

Als je begint met schrijven dan adviseer ik om op een fris leeg wit papiertje (of document) en niet in je website zelf te beginnen. Jullie zullen wel denken: heb je haar weer! Maar echt, het werkt. Begin vers en daarna kun je opbouwen.

Leg het fundament met de bovenste twee elementen: je keywords en het doel van de pagina, dan ontstaat er een samenhangend geheel tussen al je pagina’s en wordt het een genot om te lezen. 

En net zo belangrijk is je Brand Voice. De toon waarin je alles schrijft. Zowel je website teksten, als je socials, als je emails etc. Omdat ik vaak hoor dat mensen het moeilijk vinden om hun eigen unieke Brand Voice te vinden heb ik speciaal een werkboek samengesteld met 6 simpele stappen om je online stem te vinden. So your words will pop with personality.

Vandaag heb ik de 4 onmisbare webpagina’s voor je website met je gedeeld. Als je er zeker van wilt zijn dat je webteksten strategisch zijn geschreven om je bedrijf vooruit te helpen, weet dan dat ik momenteel nieuwe klanten voor custom merk- en webteksten boek bij taverne’s teksten.

Of zet je op de wachtlijst voor de Website Content Planner – een strategische gids om je te helpen zelf je eigen webteksten te schrijven die je lezers omzetten in doeners en echte fans. Kom op🤙 schrijf je hier in hallo@taverneteksten.nl en je tekstschrijf prutsdagen zijn voorbij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *