Iedereen wil de beste copywriter. Daarom zijn ze ook zo moeilijk te vinden.
Het is net zoiets als die pot goud aan het einde van de regenboog. Zeer gewild want hij levert zoveel op. Maar degene die hem ooit gevonden heeft vertelt het lekker niet.
Als jij een goede copywriter in handen hebt – dan is het hush hush đ¶. Zeg het lekker tegen niemand, want je wilt hem voor jezelf houden. En niet dat een ander hem stiekem wegkaapt.
Een goede copywriter is ook als een pot geld.
Want je kan een leuk logo hebben, prachtige kleuren en ook nog een set strakke business cards. MaarrehâŠ
Dat betekent niet dat die freelance copywriters niet te vinden zijn. Je moet alleen even weten hoe je moet zoeken en waar. Dus als je het einde van de regenboog wil halen en die pot goud in je handen wilt voelen – lees dan vooral verder.
Vandaag laat ik je in 6 stappen zien hij jij de beste copywriter voor jou vindt.
Stap 1: bepaal wat voor copywriter je zoekt
Er zijn net zoveel copywriters als naalden aan een cactus. Hoe weet je nou wie het beste is specifiek voor jouw bedrijf?
Het geheim zit hem in het woord specifiek, want weten wat je wil is het begin van je zoektocht. Zet dit op een rijtje voordat je begint en ook voordat je je copywriter vacatures loslaat de online ruimte in. Want dit gaat je zoveel tijd besparen.
Zorg dat je de volgende 4 criteria bepaalt hebt:
Niche – het is altijd prettig als je een schrijver hebt die jouw niche goed kent. Ik schrijf zelf over duurzaamheid en gezonde leefstijl omdat ik daar veel vanaf weet. Klanten huren mij dan ook om mijn expertise en ervaring. Het scheelt gewoon een hoop tijd en miscommunicatie als je allebei weet waar je het over hebt.Â
Het hoeft niet. Een tekstschrijver kan zich ook verdiepen in het onderwerp voor hij gaat schrijven, maar mijn ervaring is dat het wel zo prettig werkt. Maar wees ook niet weer te specifiek dat kan je namelijk een veel langere zoektocht opleveren.
Als een copywriter vacature bijvoorbeeld zegt dat iemand ervaring moet hebben met het schrijven voor goede doelen en dan alleen over Afrika – dan maak je hem wel heel nauw en zal er nauwelijks iemand reageren.
Soort content – dit is vaak een struikelblok – maar dat kun je heel makkelijk voorkomen.
Er bestaan inmiddels legio termen voor het vak copywriter; denk aan tekstschrijver, content marketeer, content writer, conversie copy expert, marketeer, online marketeer etc.
Tja, wie kies je nou? Wordt dit zoiets als Sophieâs Choice?
Je kan dit makkelijk omzeilen door gewoon te zeggen wat voor soort teksten je nodig hebt. Bijvoorbeeld: blogs, social media, een sales pagina, een email funnel, persberichten, copywriter Nederlands of copywriter Engels. Wees hier duidelijk in en je hoeft niet je kop te breken over alle termen en onlogische benamingen.
Schrijfstijl – wil je gevat klinken of juist professioneel? Of liever vriendelijk of juist met een edge?
Het is goed om te kijken of de schrijfstijl van de copywriter aansluit bij wat jij als bedrijf wil uitstralen. Natuurlijk kan de copywriter zich aanpassen, maar het loopt toch lekkerder als je goed aansluit bij elkaar.
Mijn eigen stijl omschrijf ik vaak als: licht, luchtig en lekker leesbaar.
Dit komt omdat mijn klanten altijd zeggen: jouw teksten lezen zo lekker makkelijk weg.
Weet je welke schrijfstijl je zoekt? Dan komen we bij het laatste onderdeel: ervaring.
Ervaring – je hebt junior, medior en senior copywriters.
Het ligt een beetje aan je budget en wat voor soort teksten je zoekt wat het beste voor je is. Ben je nog met je passie project bezig en teer je op je spaargeld, dan kan het een goed idee zijn om te kijken naar studenten die nog een portfolio op moeten bouwen en daardoor niet veel kosten.
Als je iets simpels nodig hebt dan kun je prima af met een junior. Kijk dus niet alleen naar de kosten. Heb je bijvoorbeeld een retegoede salespagina nodig dan zou ik je toch aanraden naar een senior te kijken – want hier komt die geld pot weer in het zicht.
Een senior heeft vaak ook meer ervaring in het werken bij bedrijven. Ik kom bijvoorbeeld uit de communicatie vandaan en kan daarom ook strategisch met jouw bedrijf meekijken. Dat levert op de lange termijn meer op.
Stap 2: wees specifiek in je copywriter vacature
Als je meneer op straat roept dan kijken er heel wat meneren om. Roep je iemand bij zijn naam dan kijkt diegene om (en misschien nog een iemand die toevallig dezelfde naam heeft)
Wil je jezelf tijd besparen dan kun je maar beter specifiek zijn met die copywriter vacatures.
Zorg dat bovenstaande criteria genoemd worden, maar laat ook zien wie je zelf bent. Je bedrijfscultuur, je visie, je missie en je doelen. Freelance Copywriters voelen zich aangetrokken tot bedrijven met een grote WHY en veel persoonlijkheid.
Stap 3: vind jouw copywriter
Als je nu je glas kan heffen op die vacature voor jouw freelance copywriter dan wordt het tijd om hem te posten.
Dit kan je doen in Facebookgroepen en op platformen als ABE/Jellow/freelancer en noem maar op. Maar denk ook eens aan Instagram. Als je op de juiste # zoekt als copywriter of tekstschrijver dan zoek je waarschijnlijk op plekken waar niemand komt en waar je dus de pareltjes uit de zee voor het oprapen hebt.
Plus je kan gelijk even tussen de zandkorrels gluren of het wat voor je is. En vergeet ook zeker LinkedIn niet. Vorig jaar (2021) is het aantal actieve gebruikers enorm gestegen op dit sociale platform en het is bij uitstek de plek om een professional te zoeken.
Of als je liever een student zoekt, doe dan eens een copywriter gezocht oproepje op online studenten prikborden.
Stap 4: start met filteren van de copywriters
Je hebt nu een leuke pool met kandidaten maar wie komt er straks in jouw top 5 te staan?
Dit is een tip van een recruiter: âde makkelijkste manier om de eerste schifting te maken is om degene die zich niet aan de instructies houden door de juiste onderwerpregel in de mail te gebruiken gelijk eruit te halen. Dit scheelt vaak zo al 90% van de kandidaten en je hoeft de mail niet eens te openen.â
Dus een extra lesje: zorg voor duidelijke instructies in je vacature/oproep. Laat ze weten wat er in de onderwerpregel van de mail moet komen te staan, zoals freelance copywriter – naam kandidaat.
Heb je de beste vissen uit de zee gehaald? Dan kun je nu kijken naar hun portfolio en schrijfstijl. Past hij bij jouw bedrijf? Is hij creatief? Sluit hij aan bij wat je doet?
Ja, boek dan nu een video call met de zorgvuldig geselecteerde top 5. Een gezicht zegt meer dan duizend merken. Iemand kan nog zoveel op zân CV hebben staan als het niet klikt loop je uiteindelijk vast.
Gelukkig hebben ze Zoom bedacht.
En dan nu âŠ
Stap 5: huur alle copywriters
Je hele top 5. Allemaal. Nodig ze allemaal uit om een betaalde opdracht te doen. Tenzij je gelijk superenthousiast bent over die ene copywriter, maar als je het nog niet weet dan is een betaalde proef je redding.
Wees ook hier weer specifiek in wat je zoekt en welke voorwaarden aan voldoen moeten worden en maak hem vooral niet te lang. Als iemand een heel weekend aan een opdracht moet zitten dan gaat er iets niet goed. (en geloof mij er zijn bedrijven die zoiets verzinnen)
Als je gaat vergelijken kijk dan naar creativiteit en wie eruit springt voor jou. Denk ook aan de lange termijn. Wie zou ook andere opdrachten voor ons kunnen doen?
Stap 6: stel de juiste vragen aan een copywriter
Je hebt nu natuurlijk je keuze gemaakt. Maar om nu niet je wenkbrauwen te moeten liften omdat je iets niet zag aankomen zijn hier een paar vragen om van tevoren te stellen, zodat je weet waar je aan toe bent.
Stel vragen als:
- moet ik een aanbetaling doen?
- hoeveel revisierondes zitten er in de prijs inbegrepen – meestal zijn dit er 1 tot 3
- wordt het werk ook geupload? Dit is niet de taak van een copywriter, mede omdat er zoveel systemen zijn die voortdurend aanpassingen maken en dat valt gewoon niet bij te houden. En we zijn tekstschrijvers, geen designers.
- hoe gaan ze om met deadlines – ook als ze niet worden gehaald
- Is er een contract?
- Betaal je per uur, per project of per maand? Ik heb bijvoorbeeld een content pakket waarbij ik maandelijks het blog, de social media en bijpassende nieuwsbrief creĂ«er. Hiervoor betaalt de klant iedere maand hetzelfde bedrag – dan weet iedereen waar hij aan toe is en wordt inplannen zoveel makkelijker.
Een copywriter inhuren hoeft niet ingewikkeld te zijn, zolang je maar weet wat je zoekt, specifiek bent, de juiste vragen stelt en je budget vaststelt. En als je dan eenmaal de juiste copywriter hebt gevonden dan is het net of die geldpot met een flinke rente is gekomen. Hij zal alleen maar voller worden.