Content marketing made easy: een stap voor stap gids

Content marketing is al 300 jaar oud. Als het al zo lang meegaat dan moeten ze een punt hebben. Toch?  Meestal als iets al zo oud is kijken we er met bewondering naar. Denk maar aan het Colosseum in Rome. 

Vroeger gingen mijn moeder en ik bijna ieder jaar naar Griekenland ( ze noemt zichzelf een griekofieltje) en daar bezochten we plekken uit de oudheid, zoals Knossos. Een plaats die zich tien eeuwen lang de grootste stad van Europa mocht noemen. 

Sommige zullen denken: dat is toch gewoon een hoop oude stenen bij elkaar. Maar daar hebben mensen gewoond en geleefd en gelachen en gegeten. Ze hebben muziek gemaakt, zich vermaakt en verhalen verteld. 

Vandaag wil ik je over de verhalen van content marketing vertellen. Hoe het begon, waarom het begon en vooral waarom het zo belangrijk is (en geloof mij de cijfers liegen er niet om). Je krijgt ook de geschiedenis van content marketing in vogelvlucht te zien. 

En waarom ik tegenwoordig een content marketing pakket aanbied – op verzoek van mijn eigen klanten 😉 

Ben je klaar om je lezers om te zetten in klanten? Lees dan vooral door. 

Gebruik de navigatie om direct naar een onderwerp te gaan:

  1. Wat is content marketing?
  2. De feiten en fabels van content marketing
  3. De beste manier om content te maken
  4. Zo maak je een relaxed contentplan
  5. Het geheim: content marketing en SEO
  6. Content marketing trends

stap 1 

01 // Wat is content marketing?

Content marketing is gebaseerd op vertrouwen en maakt een echte connectie met je lezers. In tegenstelling tot adverteren laat je door middel van waardevolle content zien dat je ook echt om je lezers geeft. Je geeft ze namelijk precies wat ze nodig hebben of zoeken en daarvoor zul je eerst je doelgroep moeten leren kennen. Er is dus een wederzijdse band opgebouwd. 

Content marketing bevat de know/like/trust- factor. 

Of in de woorden van Neil Patel: 

“Content marketing is a long-term strategy that focuses on building a strong relationship with your target audience by giving them high-quality content that is very relevant to them on a consistent basis.” 

“In the giant cocktail party that is the internet, people are really just looking for someone or something to connect with.” – Ashlyn Carter 

“Nothing can feel more luxurious than paying attention.” – Pico Iyer. 

Het is dus een persoonlijke benadering waarbij je waarde biedt aan je lezer door echt goede content en storytelling. Zie het als de verkoper die je eerst vraagt waar je naar op zoek bent en je vervolgens de opties laat zien die passen bij je wensen. Jij gaat blij naar huis want a). er heeft iemand echt naar je geluisterd en b). je hebt precies gekregen wat je zocht en waarschijnlijk voor een leuke prijs. 

De geschiedenis van content marketing in vogelvlucht 

Stap 2 

02 // de feiten en fabels van content marketing 

Content maken kun je in vele vormen doen: zowel online als offline of een combi van beide. Het belangrijkste is dat je de lezer voor ogen houdt en niet de nadruk legt op jezelf. Anders word je een verkoper die zomaar met z’n praatje begint en de wasmachine gaat aanprijzen omdat die in de aanbieding is terwijl je eigenlijk kwam voor een koffiemachine. Comprende? 

Dat was feit 1 over content marketing. Feit 2 is dat het anders is dan adverteren en dan komen we ook gelijk bij het hoofdstuk waarom content marketing zo belangrijk is. Kijk maar eens naar deze feiten en cijfers: 

content marketing - taverne's teksten

Of in de woorden van Hubspot: “De kans is groter dat je een vliegtuigongeluk overleeft dan dat je op een banner klikt.” 

Daarom is het ook zo waardevol. Je bouwt een community en maakt een echte connectie die uiteindelijk tot een verkoop leidt omdat je precies weet wat ze zoeken. En zo krijg je een fanbase en geen vluggertje. Je klanten zullen steeds terugkomen, omdat ze weten dat ze bij jou moeten zijn. 

Somebody is sitting in the shade today because somebody planted a tree a long time ago – Warren Buffett

Laten we nu eens bij het begin beginnen. Volgens het Content Marketing Institute begon het allemaal in 1732. 

Er was eens een man genaamd Benjamin Franklin die in het jaar 1732 zijn eerste versie van de jaarlijkse Poor Richard’s Almanack publiceerde. 

Waarom? Voor de leuk, voor de heb? Nee, hij wilde meer aandacht voor de printing business en dacht bij zichzelf: als ik mijn verhaal vertel dan inspireer ik misschien ook anderen om hetzelfde te doen. 

Bijna 300 jaar geleden.

Content marketing is misschien wat veranderd over de jaren heen, de formule voor goede content blijft hetzelfde. 

  1. beschrijf iemands probleem/wens
  2. maak het nog een tikkie erger 
  3. biedt de oplossing 

De reden dat adverteren nog weleens wordt overschat als het wordt vergeleken met content marketing is omdat je de ROI, oftewel wat je verdient aan je contentstrategie, niet zo direct kan meten. Kijk maar: 

Mensen leren je kennen door de content die je maakt, maar het is natuurlijk niet zichtbaar hoeveel mensen je product hebben gekocht omdat ze eerst wat van je content hebben gelezen of misschien een interview met je zagen of een gastblog tegenkwamen. Who’s to know? Maar de cijfers liegen er niet om, nietwaar?

Stap 3 

03 // De beste manier om content te maken 

Daarvoor is het wel heel goed om een duidelijk beeld te hebben van wie je als klant wilt. Dit heet een customer avatar. Wanneer je dit maakt bedenk je waar je lezer zich bevindt, wat ze doen voor werk, of het een man of een vrouw is, hoe oud, welke hobby’s, welke opleiding enzovoorts.

Er zijn heel wat verschillende vormen van content maken. Wat je inzet hangt volledig af van je doelgroep. Zet in waar jouw doelgroep zich bevindt. Zo simpel is het. 

Je gaat net zo lang door tot je lezer spontaan een naam krijgt in je hoofd. En iedere keer als je content maakt dan denk je aan deze persoon, of je zet de naam gewoon bovenaan je document. 

Je klant is de basis van al je content marketing. Weet dus wie ze zijn, maar ook waar ze zijn. 

In de know/like/trust-route zie je dat iemand je eerst tegenkomt. Hoogstwaarschijnlijk is dit door een post, een blogartikel, een video. Ze hebben genoten van je content en weten nu wie je bent: KNOW. 

De volgende keer lezen ze een advertentie van je of vertelt een vriend of vriendin over je en word je al wat populairder: LIKE. 

En dan gaan ze googlen, want ze zitten met een probleem dat een oplossing nodig heeft. Na een beetje zoeken komen ze bij jou terecht. En nog wat anderen. Maar jij bent al vaker positief voorbij gekomen en daar is’ie TRUST. Je hebt een klant. 

Dit is een simpele uitleg van hoe een customer journey ongeveer gaat. In de marketing ken je de Rule of 7. Iemand moet zeven keer in aanraking zijn geweest met je bedrijf voor ze tot kopen overgaan. 

Wil je weten hoe je een goed blogartikel in elkaar zet? Lees dan dit artikel – met gratis blog template

Stap 4 

04 // Zo maak je een relaxt contentplan 

Nu je weet wie je bedient is het tijd om deze kennis in actie om te zetten. Je weet de pain points en wensen van je lezer, je weet waar ze zich op het internet en daarbuiten bevinden. Dan kun je nu de content maken die ze nodig hebben. 

Bedenk bij ieder platform dat het een andere functie heeft. LinkedIn is bijvoorbeeld een zakelijk platform, terwijl Instagram echt als entertainment is bedoeld. En Pinterest is weer een visuele zoekmachine waar je eerder op kan verkopen dan de eerder genoemde platformen. 

Begin in ieder geval altijd eerst met waardevolle informatie/inspiratie/entertainment en niet gelijk met de verkooppraatjes. 

De formule van een simpele contentstrategie

  1. bedenk welke producten je gaat verkopen (launches/promo periodes)
  2. reken 6 tot 8 weken terug van deze data
  3. maak content dat aansluit bij wat je promoot en adresseer tegenwerpingen 
  4. houd zo’n 4 launches per jaar 

Als je op deze manier je contentplan in elkaar zet dan blijft hij op een lijn én brengt hij ook geld in het laatje. 

In de periodes die tussen de launches vallen kun je bijvoorbeeld affiliate producten promoten of gewoon een kleine serie doen over een onderwerp waar je lezer graag meer over wil weten. Ik ga bijvoorbeeld binnenkort een SEO miniserie doen waarin ik website SEO, blog SEO en SEO in design bespreek. 

Wil je meer weten over hoe je je contentstrategie in elkaar zet? Ik heb er hier een artikel over geschreven. 

Stap 5 

05 // het geheim: content marketing en SEO 

SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, heeft als doel jouw bedrijf zo hoog mogelijk op de Google pagina’s uit te laten komen. 

Het doel van zoekmachines is om jou de meeste relevante informatie te geven op wat je intikt in de zoekbalk. 

Het doel van content marketing is om je bedrijf op die eerste pagina te krijgen, want alleen dan zullen veel mensen naar je website komen. (zie de statistieken boven) 

Er zijn een paar manieren waarop je dit kunt doen: 

  • zorg dat Google precies weet waar je blog/website over gaat

– dit doe je door frequent over een onderwerp te schrijven, hoe meer gefocust je website is hoe makkelijker je eruit gepikt wordt

– vervolgens bedenk je wat iemand intoetst als ze op zoek zijn naar informatie die jij biedt 

Gebruik deze keywords in je content. In dit artikel ga ik hier uitgebreider op in. En ik zeg keywords omdat het goed is om meerdere keywords te gebruiken – oftewel longtail keywords. Dit zijn zinnen of meerdere woorden – met longtail keywords word je sneller gevonden omdat er minder competitie is. 

En dan gebeurt er dit: 

“As people find and engage with your article, you’ll gain a reputation with the search engines for being relevant, and you’ll be rewarded with a higher ranking, which results in more traffic, which results in a better reputation, which results in a higher ranking, and so on.

It’s a flywheel effect that can drive hundreds of thousands of visitors to your site and effectively build your business completely on its own.” – Copyblogger. 

And that’s how it’s done. 

Stap 6 

Hoe zit het met de trends op het gebied van content marketing? Volgens SEO expert Neil Patel zijn dit ze: 

  • longtail keywords
  • community 
  • repurpose content 
  • multimedia benadering 

Een community gaat verder dan informatie aanbieden en zeker verder dan een quick sale. Bij een community is er een gemeenschapsgevoel en een band. Mijn absolute favoriet op dit gebied is (ja, het klinkt misschien vreemd) de Dollar Shave Club

Ik ben een vrouw en ik scheer mijn kin niet ( en ook niet mijn snor, want deze heb ik (nog) niet) Maar de content marketing benadering en community van dit merk is voor mij echt subliem opgezet. 

Ik volg ze ook op instagram: gewoon omdat het leuk is. Hun emailmensen zijn hun tribe en krijgen altijd voorrang, alles komt het humor, er zijn club benefits en een blog vol behulpzame artikelen waar je wat mee kan – als man. 

Dit is hun belofte: We’ve been listening to our Members’ needs ever since, and now have you covered from hair to toe with a growing list of top-shelf grooming products. We spend our days focused on helping you look, feel, and smell your best (with the occasional office dog in our lap).

De multimedia benadering is bijna niet meer weg te denken omdat video in een korte tijd zo ontzettend populair is geworden dat zelfs Instagram zegt: we zijn niet langer een foto app. 

Maar je kan ook denken aan: 

  • podcasts 
  • masterclasses
  • infographics 
  • repurpose 

Iedereen leert nu eenmaal op een andere manier. Dit onderdeel valt mooi samen met het repurposen van je content – deze benadering zorgt voor veel verkeer naar je website. 

Hiervoor kun je artikel/podcast/video’s splitsen en verdelen over je kanalen. Door bijvoorbeeld tips, zinnen of leerzame quotes eruit te halen. Of een infographic van een artikel maken, maar ook “oude” content hergebruiken. 

Hoe dit systeem precies werkt leer ik je in 5 eenvoudige stappen in mijn Duurzame Teksten – Recycle & Repeat Playbook.

Of wil je liever je content marketing uitbesteden? Dan kun je natuurlijk altijd contact met mij opnemen. 

duurzame teksten contentplan- taverne's teksten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *