7 dingen die je moet doen voor je een website maakt

Dit artikel verscheen ook op Frankwatching.

Staat jouw huis op los zand? Not a chance. Want dan zou hij binnen de kortste keren scheef staan, in elkaar vallen, scheuren en alle andere ellende die je bij woonprogramma’s op tv ziet.

Een website zonder fundering wacht hetzelfde lot.

Want de ene lezer weet al dat jij bestaat, terwijl de ander zomaar per ongeluk je site op wandelt en nog een ander heeft een groot probleem waarvoor hij een nog grotere oplossing zoekt. En allemaal wil je ze houden op jouw website.

Daarom laat ik in dit blog de 7 punten van jouw websitefundering zien. (Zodat jij niet straks huilend op bank zit net als die huizenverbouwers in bovengenoemde woonprogramma’s)

1. Test & onderzoek  

Test: heb je al een website, maar ben je bezig met of van plan om een revamp te doen. Laten we het dan ook gelijk goed doen. Want dit is helaas een stap die veel bedrijven/entrepreneurs overslaan, maar hij is ooohhhh zoooo belangrijk.  

Als je al een website hebt dan is dit een fantastische bron van informatie die je mee kan nemen in je volgende/vernieuwde website. Je kan namelijk precies zien hoe je lezer door je website heen gaat, op welke pagina’s hij regelmatig (lees: te vaak) afhaakt, op welke knoppen hij het meest drukt.  

Al deze data moet de basis van je website worden.  

Hier hebben ze een heel handige tool voor gemaakt, althans ik vind het een handige tool: Hotjar. En de naam verklapt het al een beetje, hoe roder (heter) hoe vaker bezoekers drukken op die plek op je website. Drukt een lezer regelmatig op SHOP maar zit hij nog niet op de money making positie van je website (dat is rechts bovenin) dan zou ik hem zeker hier plaatsen op je nieuwe website.  

Onderzoek: We hebben nu de technische gegevens. We weten nu waar je lezer heengaat, maar weet je ook wat die lezer wil? En waar hij naar opzoek is? Want hoe raar dit ook klinkt voor de meeste mensen … 

Je website draait uiteindelijk om je lezer, en niet om jou.  

Uhh. Ja, laat hem maar even inzinken.  

Tuurlijk, je hebt wat te verkopen, of het nu een service, een product, of een planeet-reddend idee is. Als niemand het interessant vindt dan duurt het niet lang of je website blijft achter in een hoekje van het internet om stof te vangen.  

Daarom gaan we eerst kijken wat je lezer intikt in Google, of een andere zoekmachine. Dit noemen we ook wel SEO. In een eerder blog ben ik hier uitgebreid op ingegaan, dus als je wilt weten wat je nu moet doen in deze stap dan raad ik je aan om op deze link te klikken.  

Dat was het voor alle technische data. Nu wordt het pas echt leuk.  

Je weet nu waar ze zitten, maarreh wie zijn het eigenlijk … die lezers van jou?  

2. Je ideale klant (aka avatar)  

Dit is de wie, wat, waar, waarom-ronde.  

Wie is je ideale klant? 

Wat doet je ideale klant? 

Waar vind je je ideale klant (online)? 

Waar zoekt je ideale klant naar en waarom?  

Dit is net zoiets als je ideale vakantie. Of je ideale huis. Je weet precies hoe hij eruit moet zien. Tot in detail kun je een ander vertellen wat er allemaal bij hoort, van de openslaande deuren naar de tuin gemaakt van cederhout en geschilderd met verf op basis van lijnzaadolie tot de waterbesparende douchekop die niet onderdoet voor een stortdouche. Enzovoorts.  

Leer hem kennen net zo goed als je je droomhuis kent, die ideale klant. Geef hem desnoods een naam en bedenk er een hoofd bij. Vanaf nu ga je alles wat je maakt voor je website richten aan deze persoon. Doe net of je in gesprek bent, dat maakt het wel zo persoonlijk.  

Als ik met klanten werk dan ga ik een hele vragenlijst af en gaan we ook uitgebreid op de koffie bij de ideale klant door hem online op te zoeken, in gesprek te gaan en inderdaad, je raad het al, beter te leren kennen.  

En dit, mijn beste lezer, is de basis van zo ongeveer je hele bedrijf. Uit deze informatie kun je nog jaaarrreeen putten. (Dan hou jij weer tijd over voor die ideale vakantie. Zie je nou wel, het komt allemaal samen).  

3. Je website flow & pagina’s  

Je droomhuis bouw je ook niet door alle materialen op een hoop te gooien en dan maar hopen dat er iets moois uitkomt. Als jij iemand kent die dat kan dan wil ik graag zijn nummer hebben.  

Voor een huis wordt eerst een skelet gemaakt. Voor een website noem je dat een wireframe. Dit is het geraamte waar je je hele website op bouwt. Je gaat nu bepalen welke pagina’s je nodig hebt. Te beginnen met de vier basispagina’s en daarna bouw je verder.  

Een ding is super, Super, SUPER belangrijk. HOU HET SIMPEL.  

Actiemomentje: doe net of je je eigen klant bent. Vind je het lastig om je in te leven? Zet dan een (andere) bril op, trek een broek aan van je vriend(in). Echt waar, het helpt. Ik heb ooit Jenna Blum geïnterviewd die dit deed voor elk hoofdpersoon in haar nieuwe boek. Hoedanook, bekijk met je klantenbril je website. Wat vinden zij belangrijk? Wat willen zij van jou weten?  

Nog een ding dat super, Super, SUPER belangrijk is:  

Copy gaat boven design.  

“Ja, maar een beeld zegt meer dan …” Stel je dit eens voor: je hebt een website met alleen maar beeld, geen tekst what so ever. Snap je dan nog waar je heen moet en wat je moet doen? En draai het nu eens om. Je hebt een website met alleen maar tekst, geen beeld. Snap je wat ik bedoel te zeggen? Copy is de roadmap van je website.  

Een goede designer zal jou ook altijd eerst vragen om de copy, want je wilt niet weten hoe vaak zij in de knoop komen omdat klanten op het laatste moment webteksten willen veranderen.  

Luister maar eens naar de wijze woorden van mijn favoriete designer: 

“This is obvious, but please, please create your content before you hire a designer and even before implementing and customizing a theme. I’ve had this happen to me so much with past clients where they end up needing to re-design down the road.” - Angela Mondloch.

4. Je boodschap & Brand Story  

In je Copywriting Kit horen een paar basisstukken.  

Net als je in je huis een woonkamer, slaapkamer, keuken hebt. Heb je in je copy toolbox, wat ik graag je Copywriting Kit noem, ook altijd het volgende zitten:  

  1. Je waarden  
  2. Je elevator pitch
  3. Je missie
  4. Je USP
  5. Je Style Guide
  6. Je boodschap en sales doelen

Heb je die? Op naar stap 5.  

5. Je Brand Voice 

Er bestaat een gouden combinatie voor je Brand Voice (ook wel tone of voice) genoemd. Net als Bert altijd samengaat met Ernie, de zee nooit zonder het strand is en gezond eten niet zonder groente en fruit kan. Zo is je Brand Voice de onlosmakelijke combinatie van jouw taalgebruik én die van je klant.  

Als het goed is heb je je ideale klant al behoorlijk leren kennen en zijn je waarschijnlijk de nodige zinnen/woorden/terugkerende uitdrukkingen opgevallen. Schrijf ze op! Bewaar ze!  

En vooral: laat ze terugkomen in de copy op je website.  

Ik werkte met een klant en die had een hekel aan het woord duurzaam. En ondanks dat ik het met hem eens ben dat het inmiddels een gehypet marketingwoord is geworden, zijn ideale klant gebruikt het woord veelvuldig. Tenzij je een superbekend merk bent, anders is het toch raadzaam om rekening te houden met je klant. Ondanks dat jij er misschien spontaan een scheve bek van gaat trekken.  

6. Je Brand Style 

Deze laat ik over aan de designers. Zij weten precies welke kleuren, welke emoties oproepen en welk beeld het beste past bij het gevoel dat jij bij je klant over wilt brengen. Als je budget het toelaat zou ik je aanraden om er een leuk sausje overheen te gooien, zoals bij deze websites: talkingshrimp.com of tonicsiteshop.com

7. Schrijf je copy (of laat hem schrijven door … eh, mij?)  

Misschien wil je het allemaal te perfect doen. Of heb je zoveel ideeën dat je niet weet waar je moet beginnen. Of misschien schaam je je wel voor je oude website en moet dit hem wel worden. Stel het niet langer uit. 

Zet. Pen. Op. Papier.  

We leren vaak het meest door gewoon te doen. Tien keer vallen en elf keer opstaan. Dus het is belangrijk dat je stopt met uitstellen en begint. Gewoon begint.  

Tip 1 is om bovenaan dit prachtige blanke papier vol mogelijkheden het woord DOEL te schrijven.  

Tip 2 is om met het einde in gedachte te beginnen.  

Tip 3 is om altijd te bedenken voor wie je schrijft.  

Tip 4 is dat de ‘meeste’ pagina’s ongeveer 10 elementen bevatten:  

  1. headline 
  2. subhealine
  3. intro
  4. body copy
  5. USP
  6. conclusie
  7. call to action
  8. je Brand Voice
  9. argumenten
  10. overtuiging

Tip 5 is om nu toch echt met schrijven te beginnen.  

Tip 6 is om als je er niet uitkomt, of je hebt er gewoon helemaal geen zin in, of je kinderen lopen om je heen te gillen tijdens de zoveelste lockdown en je weet niet hoeveel er nog gaan komen, of je bent kampioen praten maar schrijven is gewoon niet jouw ding, of je wilt gewoon helemaal hartstikke zeker weten dat je ideale klant onmiddellijk “Ja, dit is het. Wacht, ik trek gelijk mijn portemonnee” roept; huur dan mij in.  

Als je een website wilt die laat zien wat jij doet, verkoopt, of van houdt – en het is je geraden als jij een succesvol bedrijf wilt – wees dan ook bereid die tijd erin te steken.  

Nu jij.  

Hoeveel tijd heb jij over voor een succesvolle website? Een uurtje? Een paar maanden? Een jaar? 

Heb je een website waar je trots op bent? Of is het nog een mweh’tje? 

Laat het mij weten in de comments.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *