5 schrijftips voor mensen die schrijven haten

Je haat schrijven.  

Je vindt dat je niet kan schrijven.  

Je weet niet waar je moet beginnen.  

Je hebt het gevoel dat je een oceaan in een theekopje moet stoppen.  

Je bent meer van de cijfers.  

Dat en alle andere schrijfexcuses van mensen die schrijven eigenlijk gewoon haten. Vandaag geef ik je 6 anti-haattips en laat ik je zelfs ervaren dat je schrijven misschien toch wel een beetje leuk kan gaan vinden.  

Misschien is je therapeut het niet helemaal eens met deze onconventionele schrijf scholing en een wonderbaarlijke genezing wil ik het ook niet noemen, maar je mag van mij aannemen dat je na dit blog makkelijk aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid handbeweging zal komen om van schrijfhater tot schrijffanater te gaan.  

Mocht je toch nog in de knoop zitten met je pen als je onderaan deze pagina bent gekomen, laat dan een comment achter voor wat opbeurende inktmomenten. Het is altijd beter als je erover praat.  

Ink ready? Let’s go! 

1. Begin klein  

Het babystap-principe. Begin met iets kleins en als je je daar comfortabel bij voelt dan ga je verder met de volgende stap.  

Ik heb mijzelf vroeger leren lopen aan de tuinslang. Die trok ik strak aan de muur en zo zette ik mijn eerste babystapjes. Althans dat is het verhaal dat mijn moeder vertelt, samen met de ‘wat heb ik toch een slim kind’ toevoeging.  

Vandaag ben ik jouw tuinslang en laat ik je je eerste stapjes zetten. Veel niet-schrijvers hebben een diepgewortelde tabula rasa-angst ook wel de blanco -blad-bibbers genoemd. Maar wat als ik je vertel dat er wel een makkelijke manier bestaat om te beginnen met schrijven. Om dat eerste babystapje te zetten.  

Wat je moet doen is het opbreken in kleine haalbare stukken.  

Kijk eerst naar wat je wel leuk vindt/kan. Ben je beter in oneliners? Begin dan met de headline en/of tussenkoppen. Ben je beter in droogvoer? Begin dan met de data en onderbouwende studies in mensentaal te zetten.  

Kijk naar wat je wel kan en begin daarmee. Dat is babystapje 1. En dan nu naar babystapje 2.  

Actieplan: Schrijf op wat je het leukst vindt of waar je beter in bent. Ben je nog helemaal nergens goed in? Schrijf dan op wat je het leukste lijkt. Je moet ergens beginnen, al is het met een tuinslang.  

2. begin met freewriting  

Dit is een oproep aan alle rebelse rakkers, alle dwaze dwarsliggers, maar ook alle stille stijfkoppen.  

Want vroeger op school heb jij geleerd dat een paragraaf 6 zinnen lang moet zijn, dat je een zin nooit mag beginnen met ‘en’ en je essay heeft 5 paragrafen. Onzin! Waanzin! Klinkklare kolder! 

In copywriting is er maar een regel en dat is: als je lezer het maar leuk vindt om te lezen.  

En jij hebt als schrijver maar een opdracht: je lezer naar de volgende zin krijgen.  

Dus zet die leraarstem uit. Druk op mute. En maak een Ugly Google Doc.  

Jawel, het is tijd om die rebelse pen op te pakken en te beginnen met freewriting. En met freewriting is er maar een regel, namelijk: stop niet. Je neemt een leeg blad papier en een pen (en nee geen toetsenbord, kleine muiter die je er bent, en als je per se wilt weten waarom lees dan hier) en schrijf, en schrijf en schrijf tot je inkt op is. Of je blad vol is.  

Geen regels, geen mooimakerij, gewoon doen.  

Actieplan: freewriting meets ugly google doc.  Pak pen en papier (geen computer) en schrijf, schrijf, schrijf minstens een pagina vol. Schrijf je gedachten, schrijf je eigen woorden en schrijf door. 

3. Maak een schema of routine  

Mijn favoriete schrijfplek is een strandtent, misschien is die van jou in bad, of voor de openhaard met een wijntje in je hand, of in bed tijdens het Netflixen, of aan de keukentafel met homemade chololate chip cookies in het vooruitzicht. Wat jouw plekkie ook is, je bent sneller gemotiveerd als je een werkplek creëert waar je blij van wordt.  

Dan heb je alvast iets om naar uit te kijken. Vooral als je jezelf voorneemt om iedere dag te schrijven. Het hoeft niet veel te zijn en ook zeker niet briljant, maar hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt. Zoals dat voor zo’n beetje alles geldt.  

En de overtreffende trap van dit is een challenge.  

Actieplan: Geef jezelf een challenge. Schrijf bijvoorbeeld iedere dag 30 headlines, iedere dag een vol kladje freewriting of doe iedere dag een writing prompt. Paper Blanks heeft hier een heel handige app voor en als je niet te veel papier wil verspillen, dan heeft MOYU precies wat je zoekt: uitwisbare notitieboeken.  

4. Begin niet from scratch  

Terug bij de blanco blad bibbers. De verse vel vrees. Het knipperende cursor dilemma.  

Je wilt wel beginnen, maar dat lege blad dat staart je maar aan. Je hebt het gevoel dat je een berg moet overklimmen. Je weet gewoon niet waar je moet beginnen.  

En daarnaast heb je zoveel informatie dat je wilt delen dat je het gevoel hebt dat je een oceaan in een theekopje probeert te stoppen.  

Maar dat hoeft helemaal niet.  

Je kan ook beginnen met een template.

In een template heb je de structuur van hetgeen je wilt schrijven vastgelegd. Zie het als een cake bakken, die giet je ook iedere keer in dezelfde vorm. Je kan de cake zo maken als je zelf wilt, met rozijnen, zonder rozijnen, met suiker of met stropen, gemarmerd of niet gemarmerd, afin je snapt wat ik bedoel.  

Zo kies je ook iedere keer voor andere woorden, een andere invalshoek en een ander onderwerp. Maar je giet het wel in dezelfde vorm. En deze vorm heb je vastgelegd in je template.  

Hier zet je ook je SEO-woorden in, de quotes die je wilt gebruiken, de punten die je wilt aanhalen. Als je dit allemaal van tevoren bedenkt dan staart dat blanco blad je nooit meer aan, maar heb jij je eerste stappen al gezet.  

Actieplan: Bedenk een template voor hetgeen je vaak schrijft. Wil je het liever leren van een pro, dan heb ik hier het ultieme blog template voor je gemaakt. Zo gratis om te downloaden. Alsjeblieft.  

5. Gebruik deze tips  

Je hebt nu je eerste stapjes gezet. Je weet waar je goed (of beter) in bent. Je schrijft al hele pagina’s vol. En je hebt een template waar je alles kan ordenen. Geef jezelf maar een schouderklopje en zet een heerlijk kopje thee als beloning.  

Maar wat nu?  

Je wilt niet blijven overkomen als een amateur. En je wil dat mensen het ook gaan lezen. Of niet soms?  

In dit artikel heb ik de 8 belangrijkste copywriting tips voor je op een rijtje gezet. Van schrijven zoals je praat tot cliché-allergie. Ik raad je aan om het te lezen.  

Actieplan: bedenk een naam voor je ideale klant. Dit maakt het veel persoonlijker, makkelijker en je schrijft voor maar een persoon. Het is een simpel trucje, maar oh zo effectief.  

Bonustip: Lees, lees, lees  

En dat hoeven geen hele boeken te zijn. Dit kan ook de krant zijn. Je favoriete website. Een app met je dagelijkse dicht dosis. Of reclames.  

Zelf herlas ik een paar jaar geleden het bekende boek van Harry Mulisch ‘De ontdekking van de hemel’. De laatste keer dat ik dit boek had gelezen was op school en dat is al heel wat jaartjes geleden. En wat mij toen opviel was deze zin: een woord is een daad.  

Keisterk vind ik hem. En ik heb hem gelijk opgeschreven en bewaard.  

Dit bewaren doe ik in mijn eigen tekst collectie. Dit is een inspiratie bladerboek van alle teksten waar ik om moest lachen, huilen, schelden, mijn moeder voor moest bellen; wat mij ook raakte. In dit blog leg ik je uit hoe je zelf zo’n tekst collectie verzamelen.  

En ik weet niet of je mijn homepage hebt gelezen, maar die zin van onze Mulisch die staat er ook.  

Actieplan: koop een boek, tijdschrift of krant en begin met lezen. En bewaar.  

Ik hoop dat deze 6 anti-haattips je een beetje milder hebben gemaakt. Golden Globe winnaar Alex Ebert zegt het zo: 

‘Even the most deft pen is a clumsy tool, and yet we still try.’ 

En dat is alles wat je moet doen. Het schrijven gewoon proberen. Het schrijven gewoon doen. En vaak doen. En mocht je dan nog in de knoop komen met je schrijfexcuses, dan zijn hier nog een paar opbeurende woorden van voormalige schrijfhaters die inmiddels helemaal genezen zijn.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *