4 oefeningen om je schrijfgenie te ontdekken

Een muur heeft mij leren fietsen.  

Net als iedere andere Nederlander kan ik prima fietsen nu. Op een oude gammele opoefiets waar je op zit alsof je het volk vanaf je fietsie gaat toespreken. Die opoefiets is nog steeds de beste fiets als je het mij vraagt. Tenzij je de Ventoux op wil, want niemand zit te wachten op een speech terwijl hij de bergen opzweet.  

Het begon allemaal met een blauwe BMX en een muur.  

Ik klom op m’n fietsie, leunende tegen die stenenmuur (wat in mijn herinnering de achterkant van de schuur was) en zette mij schrap, met een hand plat tegen de muur. En met een kreun en een duw kwam ik voor het eerst in beweging.  

Sjoef, de straat op wiebelend op een crossfiets die eerst van mijn broer was geweest. Net zolang en net zo vaak tot ik overstapte op de opoefiets.  

Jij hebt vast leren fietsen van je vader of moeder of opa of buurman of … En die moest jou net zo vaak duwen als ik mijzelf afduwde om je fietskunsten uiteindelijk straatwaardig te maken. Et voilà, je was een echte Hollander.  

Met schrijven is het niet veel anders. Je moet jezelf net zolang duwen tot je het kunt.  

En als je omvalt, dan sta je gewoon weer op.  

En als je het niet meer ziet zitten dan maak je een kopje thee en schrijf je weer verder.  

In dit blog heb ik 4 duwmomenten voor je verzameld om je van muur naar schrijfwaardig te laten gaan.  

Helm op, pleisters klaar (oké, zo erg is het niet). Pen in positie? Let’s go!  

1. De copycat  

Bij mij staat deze met stip op nummer 1. Ik vind het een briljante oefening. De copycat. (de naam alleen al  )  

Je komt vast weleens een stuk tekst tegen: een salespagina, een advertentie, een blog; waarvan je denkt: wow, ik wou dat ik dit kon schrijven.  

En dat is precies wat je nu gaat doen.  

Het doel van deze oefening is om de creatieve processen in je hersenen aan te spreken, je cognitieve functies aan te zetten en in te tappen op je geheugen. Wil je weten wat je nu moet doen?  

Schrijf de pagina over. Met de hand!  

En hier zit hem dus de truc. Wanneer je met de hand schrijft, schrijf je iets gelijk in je geheugen. En niet alleen de woorden, maar je gaat ook de cadans of het ritme voelen en de flow van de tekst en dat allemaal terwijl je het ongemerkt in je geheugen grift.  

Ja, ik ben een echte voorvechter voor de pen en het papier.  

Maar nu je weet dat dit wereldwijd wordt aangeprezen heb je misschien ook je pen uit zijn etui getrokken. En nu je toch aan het overpennen bent: probeer stukken en woorden van de tekst te vervangen voor je eigen woorden, de pain points van jouw doelgroep en de voordelen voor hun.  

Het is niet de bedoeling dat je nu een slap aftreksel creëert die je voor je eigen marketing gaat gebruiken. De bedoeling is dat je in het hoofd kruipt van de copywriter en meegaat met zijn ideeën en daar zelf je eigen ideeën uit haalt en dat je zijn talenten via je handen door je eigen aderen laat vloeien. En dat kun je dan weer meenemen in je eigen copy.  

Zo kom je in een flow voordat je aan je eigen copy begint.  

2. Lees iedere dag een stuk tekst  

Al is het maar vijf minuten per dag. Probeer iedere dag een stuk tekst te vinden dat je inspireert. Het kan uit de krant zijn, op de radio, van een cabaretier of misschien wel uit een magazine. Het maakt echt niet uit waar je het vindt maar lees het goed door.  

En bewaar het natuurlijk in je tekst collectie. (als je niet weet wat dit is lees dan dit blog)  

Nu je een stuk copy hebt met de wow-factor kijk dan of je het volgende uit de tekst kan halen:  

Het haakje: oftewel, de invalshoek, de insteek van de schrijver of tekst.  

En de belofte die gemaakt wordt. Waarom krijg je het gevoel dat dit de juiste plek is om dit probleem op te lossen of deze wens te vervullen?  

Hier kun je een heleboel van leren en als je het ook bewaart dan heb je straks een hele verzameling goede ideeën op een plek waar je iedere dag uit kan putten. Soms vind je een briljante zin die gewoon op je zit te wachten om uit je tekst collectie te worden getrokken. Als Aladin in de lamp.  

En daarnaast krijg je op deze manier een getraind oog voor goede ideeën en rete goede copy. En dit sla je allemaal op in die bovenkamer, klaar om ingezet te worden. En daar word je nou een betere schrijver van.  

3. Doe een headline challenge 

Daag jezelf uit met een headline challenge: schrijf er 10 per dag, schrijf er 20 per dag, schrijf er 50 per dag. Wat jou uitkomt. Maar schrijf er veel. 

8 van de 10 mensen lezen de titel, maar 2 van de 10 mensen lezen de rest van je tekst. Dat is een hoop druk op een klein zinnetje. Een klein zinnetje dat de lezer moet pakken, moet inspireren, moet informeren en moet overtuigen om verder te lezen. Dat betekent dat je headline schrijfspieren zal moeten kweken.  

Zet je maar eens in de positie van je lezer. Er is meer content dan ooit beschikbaar, meer kanalen om content op te vinden en meer publicaties dan je lezen kan; en allemaal schreeuwen ze om de aandacht van je lezer. Dus hoe vang je die? Precies, met een headline.  

“When we look at the media landscape, we see there being more of a demand problem than a supply problem — how do you get people to care about important stuff amidst the avalanche of content we all face each day?” – Peter Koechley van Upworthy 

Gelukkig is er heel wat onderzoek gedaan naar welke headlines werken, en welke minder. In een notendop zijn dit de winnaars:  

  • De lijstjes | 7 dingen die je moet doen voor je een website maakt 
  • De persoonlijke | Wat jij zelf kan doen voor je een website laat maken 
  • De zo doe je dat | Zo bereid je je nieuwe website goed voor  
  • De normale | Dingen die je moet doen voor je een website maakt 
  • De vraag | Wat zijn dingen die jij kan doen voor je een website maakt?   

Om het je nog makkelijker te maken heb ik De Headline Maker voor je samengesteld waar ik 33 headlines heb verzameld die 50 jaar marketing op hun track record hebben staan en naar huis gingen met de eer en de roem. Het zijn 33 titel templates die je zo in kan vullen met je eigen onderwerpen. Genoeg ruimte om te oefenen dus.  

Want weet je, een copywriter besteed gemakkelijk de helft van zijn tijd aan het bedenken van een goede titel. We zijn geneigd om de aandacht te leggen op het maken van content en dan de titel er maar even snel achteraan te doen. Maar de headline is net zo belangrijk als de rest van de content. Daarom is het goed om er veel tijd aan te besteden en er feeling voor te krijgen.  

4. Morning pages  

Dit is een freewriting oefening om je schrijfspieren los te maken. Zie het als een schrijf warm-up.  

Freewriting werd bedacht door leraar Engels Peter Elbow in de jaren zeventig en de morning pages zijn daar een variatie op.  

Je neemt een paar velletjes papier of een notebook en zet de timer aan op 20 minuten. Je begint met schrijven en stopt niet meer tot de timer afgaat. En nu komt de clou: RAAK NIET DE DELETE KNOP AAN.  

De oefening is dat je doorschrijft, het maakt niet uit hoeveel fouten je maakt, het maakt niet uit hoe raar de zin ook loopt, het maakt niet uit wat eruit komt. Gewoon doorschrijven.  

En dit kan even wennen zijn. Je innerlijke criticus maakt de eerste paar keer waarschijnlijk overuren en slaat alarm als een dolle. En dat geeft niet. Op een gegeven moment heb je de smaak te pakken en wordt het een genot om te doen.  

Het heet natuurlijk niet voor niets morning pages. Dit is een oefening die je iedere morgen kan doen om je schrijfspieren op te warmen en in vorm te brengen. En als je niet van de timer houdt (zoals ik) dan kun je drie velletjes papier nemen en die helemaal volschrijven. (zonder te deleten ?) 

Dat was het. Je dagelijkse portie duwmomenten om van jezelf de nieuwste Roald Dahl te maken. Nee hoor, dat hoeft niet, maar het mag natuurlijk wel.  

Net als iedereen kan leren fietsen, kan ook iedereen leren schrijven. En zolang je niet de Ventoux hoeft te beklimmen met je pen of toetsenbord dan kan jij ook je schrijfspieren trainen.   

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *