3 snelle website copy fixes

Of je nu een social media post schrijft, een nieuwsbrief of een advertentie; het uiteindelijke doel is voor allemaal hetzelfde: mensen naar je website krijgen. Zie je social post als je ‘Hi’ en je website als je handdruk. En als die handdruk maar een slappe indruk achterlaat, waarom zou je dan zo je best doen op de rest?  

Toen ze mij als kind vroegen: wat wil je later worden? Zei ik altijd iets met schrijven. Later kwam ik erachter dan je in de PR (nu is dat opgesplitst in Marketing, Communicatie & PR) veel schrijft en dus zei ik dat ik de PR in wilde vanwege het schrijven. 

En nu vele, vele webteksten en webpagina’s verder voor kleine reclamebureaus tot mediagiganten heb ik heel wat website copy fouten voorbij zien komen. Omdat ik graag zie dat jouw website de warm welcome voor je lezer is, geef ik je in dit blog drie snelle website copy fixes om in een of twee uur te fixen.  

Je website copy heeft te veel fluff  

Tell it like it is. Soms is copywriting gewoon meer een wetenschap dan een zoektocht naar de mooiste woorden. Uiteindelijk wil je dat je lezer aan het einde je verhaal heeft begrepen en snapt wat jij voor hem kan doen, en niet dat hij alleen maar naar huis gaat met die leuke woordspeling of geweldig grappige alliteratie.  

Zeker voor copywriters is dit een valkuil. En ik steek nu mijn hand op, want ook ik had hier vaak een handje van met titels als: Vreemde woorden maken rare uitdrukkingen. Enzo…  

Clear beats clever. Forever.  

Om er toch nog maar een rijmpje in te gooien, omdat die zo lekker blijven hangen. Je mag natuurlijk wel met originele zinnen komen en woordvondsten. Zolang het maar niet ten koste gaat van je boodschap. En je lezer begrijpt waar het over gaat.  

Twijfel je? Vraag het dan. Er is altijd wel iemand in je buurt die graag zijn mening wil geven.  

Think like a customer – Paul Gillin

Ken je doelgroep 

Soms zijn we zo bezig met onze eigen tone of voice, en hoe we willen klinken dat we vergeten om naar de taal van onze doelgroep te kijken. En hij is belangrijk, je Brand Voice, als ik met klanten werk dan ga ik er ook uitgebreid op in en krijgen ze een eigen custom made Brand Voice Guide. Maar net zo belangrijk is hoe je doelgroep praat.  

Zodra deze twee elkaar gaan overlappen, dan heb je je eigen Brand Voice te pakken. Dat is de winning combo. En met winning bedoel ik de bestverkopende ?  

Dan kom je op de vragen:  

  • Wie is je doelgroep? 
  • Waar vind je je doelgroep? 
  • Hoe praten ze? 
  • Hoe kom je erachter wat hun taalgebruik is? 

Ik raad je aan om een paar dagen je vergrootglas erbij te pakken en je speurneus op te zetten en te gaan graven naar antwoorden op deze vragen. Duik in de wereld van je doelgroep. Leg je antwoorden vast in een document en je zult hier nog jaren plezier van hebben.  

Vind je het lastig waar te beginnen? Ik heb een Brand Voice Guide ontwikkeld die je op weg kan helpen. Hierin staan zes opdrachten om je eigen Brand Voice uit te diepen. Dan heb je gelijk een document waar alles in is vastgelegd. ? 

 

Brand Voice Gids - tone of voice
pagina 5 van 10

Schrijf in Word 

… of Google Docs of wat je ook prefereert. Maar je webteksten schrijven doe je liever niet in de backend van je website of je nu WordPress, Wix of Squarespace gebruikt.  

Copy gaat boven design.  

En dit klinkt vaak vreemd als ik dit zeg, omdat we meestal zo gefocust zijn op het design en alles er mooi uit laten zien dat we vergeten dat copy de roadmap van je website is.  

Stel je dit eens voor: je rijdt over de snelweg en boven de weg hangen routeborden. Alleen de borden. Zonder tekst. Leeg. Snap je dan nog waar je heen moet? Nee, natuurlijk niet. Hoe belangrijk design ook is, zonder je boodschap weet je bezoeker niet wat hij nu moet doen.  

Nog een paar voordelen:  

  • Je schrijft veel meer gefocust 
  • Je kan makkelijker editen 
  • Je kan je concentreren op je boodschap 
  • Je wordt niet afgeleid door design 

Als je een webpagina gaat schrijven, welke dit ook is, zet dan bovenaan je document je boodschap en het doel van de pagina en ga dan verder je boodschap uitwerken. De layout komt later. Wil je meer website homepage tips? Lees dan het blog van vorige week.  

Nog een fout die ik veel zie op websites is dat er enorme blokken tekst staan op de pagina. Dit is als een soort muur waar je lezer tegenop loopt. We lezen nu eenmaal anders op het web volgens onderzoek. 

Probeer daarom je paragrafen te verdelen over kleinere blokken. Soms met drie zinnen, soms met twee. En wil je een punt echt duidelijk maken? Maak er dan een standalone zin van.  

Dus game on dit weekend en ga er eens goed voor zitten. Hulp nodig met het uitpluizen van je eigen Brand Voice of die van je doelgroep? Download dan de gratis Brand Voice Gids.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *